NCC og underentreprenører samlet på røysa etter gjennomslagssalven, som ble utløst kl 13.15 lokal tid. Foto: NCC
og underentreprenører samlet på røysa etter gjennomslagssalven, som ble utløst kl 13.15 lokal tid.

NCC med gjennomslag i ny Færøyene-tunnel

Torsdag skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp, som når den står ferdig gjør at man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge i en pressemelding.

Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket. Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure i samme melding.

Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen 147 meter under havoverflaten.

Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.

Powered by Labrador CMS