NHO roser Kleppa

NHO er svært fornøyd med at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil øke samferdselsbevilgningene med 170 milliarder kroner i neste Nasjonal transportplan.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Denne opptrappingen er et viktig gjennomslag for næringslivet og innebærer en økning til veg og jernbane fra 25 milliarder kroner per år i dag til 42 milliarder fra 2014 til 2023. NHO er også godt fornøyd med at samferdselsministeren varsler mer sammenhengende utbygging av samferdselsprosjekter. Blant annet kan den nye Follobanen mellom Oslo og Ski nå bli bygget raskere ved at én entreprenør får ansvaret for hele prosjektet, slik NHO har tatt til orde for. Det er også positivt at kollektivtransport i byene skal vektlegges sterkere.

Mer penger til samferdsel vil imidlertid ikke gi gode nok resultater uten at det kombineres med raskere og smartere utbyggingsformer. Skal dette løftet kunne realiseres er det helt nødvendig at det gjennomføres organisatoriske endinger. Det må blant annet åpnes for prosjektfinansiering som flerårig budsjettering og OPS - Offentlig Privat Samarbeid. Veiprosjekter med OPS er gjennomført med god kvalitet og langt raskere enn tradisjonell utbygging. Samtidig er man gjennom OPS sikret midler til vedlikehold.

Dagens mangel på kompetanse og plankapasitet på jernbanen krever omlegginger i tråd med hva samferdselsministeren og Jernbaneverket selv ønsker for for eksempel Follobanen, der én entreprenør får ansvaret for hele prosjektet. Dette er i tråd med rapporten Bjørn Sund har laget for NHO. Ved å bruke en alternativ gjennomføringsmodell kan utbyggingstiden av intercitytriangelet for jernbane på Østlandet forkortes med 20 år ved å gå bort fra den tradisjonelle prosjektorganiseringen i Jernbaneverket. For eksempel kan det etableres et aksjeselskap tilsvarende Gardermobanen AS, eid av Jernbaneverket. Selskapet kan få ansvar for planlegging og utbygging. Dette vil gi befolkning og næringsliv et langt bedre togtilbud på langt kortere tid enn ved tradisjonell utbygging. Skal vi virkelig få fart på norsk samferdsel, må vi slippe nye og smarte løsninger til.

Powered by Labrador CMS