NHO: De viktigste prosjektene må prioriteres

NHO mener det er avgjørende at NTP-milliardene blir prioritert slik at de viktigste prosjektene blir bygget først.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

NHO mener regjeringen må snarest sette forpliktende sluttdatoer for både planlegging og utbygging. Da kan vi måle gjennomføringen bedre enn det dagens oppstartsbevilgninger forteller oss.

Her må hastigheten må settes opp:

Intercity:
Regjeringen foreslår bygging av indre triangel (men ikke hele veien til Fredrikstad) innen 2024 og har ambisjoner om hele inne 2030.
NHO: Hele innen 2025
Oslotunnel:

NHO mener Oslotunnelen bør være en del av InterCity-utbyggingen. Arbeidet med konsekvensutredningen har akkurat startet opp og det betyr at Regjeringen kunne signalisert i Nasjonal Transportplan (NTP) at det kunne være aktuelt med oppstart mot slutten av NTP-perioden.

E39:
Regjeringen foreslår bygging av fergefri E39 innen 20 år. De prioriterer Rogfast i første fireårsperiode og en del strekninger mellom fergekryssingene. I tillegg settes det av planleggingsmidler til de andre.

NHO: Vi vil også ha Rogfast i første fireårsperiode. I tillegg prioriterer vi mange strekninger mellom fjordkryssingene. Men vi mener det er en del prosjekter som burde ha oppstart i siste seksårsperiode. I følge NTP er det gjennomført konsekvensutredninger for alle fjordkryssingene med unntak av Sognefjorden. Det bør da være mulig å antyde oppstart i siste seksårsperiode. NHO mener blant annet at Hordfast og Møreaksen er to prosjekter som bør kunne ha oppstart i løpet av NTP-perioden.

E6 nordover:
Regjeringen vil bygge E6 Kolomoen – Brumunddal med oppstart i siste seksårsperioden. Siste del av Gardemoen – Kolomoen bygges nå og ferdigstilles i 2014. Det blir altså et opphold på fire år!

NHO vil fortsette byggingen fra Kolomoen og nordover i første periode til Lillehammer.

Alnabru:
Regeringen: Det er satt av 3,5 milliarder kroner til modernisering av utbygging av terminalen. Av dette kommer 200 millioner kroner i første fireårsperode som inkluderer utvikling av en ny utbyggingsstrategi. De resterende midlene vil bli brukt i siste seksårsperiode.

NHO: Bygg Alnabru nå i første fireårsperiode. Kan bryte sammen teknisk i 2019, så må kunne ha på plass en ny terminal innen den tid.

Powered by Labrador CMS