Foto: Oslo Lufthavn
NHO vil ha tredje rullebane på Gardermoen
- Det viktigste tiltaket i en vekststrategi for norsk luftfart er å sikre utvidelsen av Gardermoen, sier adm.direktør for NHO Luftfart Torbjørn Lothe.
Norsk luftfart er en av Norges mest dynamiske næringer og en viktig forutsetning for bosetting i distriktene og økonomisk vekst for omstilling. Tiden er nå inne for at regjeringen kommer i gang med arbeidet med en tredje rullebane på Gardermoen.
Når våre folkevalgte tar seg tid til å snakke med ordførerne i fylkene de representerer, får de vite én ting: Det er få ting som er viktigere for utviklingen av lokalsamfunnet enn hyppige avganger ved den nærmeste flyplassen. Den viktigste forutsetningen for hyppige avganger ved landets mer enn 40 flyplasser er at det er god nok kapasitet på hovedflyplassen på Gardermoen.
Én sysselsatt i luftfarten gir 4,4 sysselsatte i norsk økonomi. Én krone skapt i luftfarten gir 5,60 kroner for landet som helhet. Dette skyldes de store indirekte virkninger hos mange underleverandører, men mest av alt virkninger på resten av økonomien som ikke synes direkte, men som alle ordførere vet er der.
Cirka halvparten av effekten på resten av økonomien skyldes at luftfarten binder folk sammen og dermed er en forutsetning for vekst i andre bransjer. Disse effektene er:
• Økt handel med varer og tjenester i en rekke bransjer p.g.a. økt markedstilgjengelighet.
• Gode flyforbindelser utløser større investeringer enn i områder uten.
• Gode flyforbindelser er en viktig forutsetning for økt turisme.
• Økt produktivitet. Flyforbindelser skaper forutsetninger for større markeder og dermed stordriftsfordeler i industrien.
Beregningen av den såkalte katalytiske effekten, altså der luftfarten er en katalysator – utløser – for annen virksomhet, er gjort ved hjelp av beregninger basert på økonomiske data fra 40 europeiske land gjennom 20 år.
Rapporten, som er utarbeidet for ACI som er en interesseorganisasjon for flyplassene i Europa, slår fast at ikke bare vokser antall reisende når økonomien vokser, men et bedre flytilbud fører til økt økonomisk vekst. Studien viser at ti prosent økning i flytilbudet («connectivitet») gir en økning i brutto nasjonalproduktet på 0,5 prosent. For Norge tilsvarer det cirka 12 milliarder kroner eller 12.000 ekstra sysselsatte.