E18 mellom Rugtvedt og Dørdal var s andre veiprosjekt. Nå ønsker veiselskapet seg en større andel av prosjektene på riksveinettet.

Disse 20 strekningene vil Nye Veier ha i ny NTP

Nye Veier spiller inn 20 veistrekninger for Samferdselsdepartementet til ny Nasjonal transportplan for perioden 2022 til 2033.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

Det skriver veiselskapet i en pressemelding torsdag.

Nye Veier leverte torsdag sine beregninger av kostnader og samfunnsøkonomisk lønnsomhet for forslag til ny utbyggingsportefølje for selskapet.

– Nye Veier er klar for nye oppgaver. Selskapets måte å løse utbyggingsprosjektene på, kan anvendes i flere typer prosjekt, ikke bare utbygging av nye høyhastighetsveier. Basert på våre resultater argumenterer vi for at selskapets ansvar utvides. Nye Veier er en tydelig pådriver for endring. Vi foreslår i vårt NTP-innspill at selskapets porteføljeansvar utvides til å omfatte cirka 20 prosent av riksveinettet, sier Finn Aasmund Hobbesland, direktør for planlegging og drift i Nye Veier.

Disse strekningene spiller Nye Veier inn for NTP 2022 – 2033:

  1. E39 Ålgård-Hove
  2. E39 Bokn-Stord
  3. E39 Stord-Os
  4. E39 Ålesund-Molde
  5. E136 Dombås- Vestnes
  6. E6 Otta-Dombås
  7. E6 Dombås- Ulsberg
  8. Riksvei 3 Kolomoen-Ulsberg
  9. E39 Klett-Harangen
  10. E14 Stjørdal-Meråker
  11. E6 Åsen-Steinkjer
  12. Riksvei 80 Bodø-Fauske
  13. E6 Fauske-Bognes
  14. E8 Nordkjosbotn-Tromsø
  15. Riksvei 4 Oslo-Mjøsbrua
  16. Riksvei 25 Hamar-Løten
  17. E234 Forbindelse Øst-Vest
  18. Transportbehovet i og rundt Oslo
  19. Riksvei 13 Tau-Sogndal
  20. Transportbehovet i og rundt Bergen
Dette de 20 strekningene som Nye Veier spiller inn til NTP 2022 - 2033. Illustrasjon: Nye Veier

Da Nye Veier ble opprettet, fikk de ansvar for veistrekninger konsentrert rundt E6 nord og syd for Trondheim i Trøndelag, E6 i Innlandet, E18 mellom Oslo og Kristiansand og E39 mellom Kristiansand og Ålgård. Oppstartsporteføljen omfattet rundt fem prosent av riksveinettet.

– Gjennom systematisk arbeid for å redusere kostnadene og øke nytten for veibrukerne har selskapet klart å redusere kostnadene med om lag 20 prosent, og den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er forbedret fra å være negativ for porteføljen til å bli positiv. Dermed ble selskapets utbyggingsansvar utvidet med tre nye strekninger uten å tilføre selskapet mer penger. Vi har nå ansvar for cirka syv prosent av riksveinettet, sier Hobbesland.

–Med en slik portefølje har vi godt grunnlag for å kunne arbeide med effektivisering av drift og vedlikehold som nå dekker stadig større deler av veibudsjettene. Vi foreslår i vårt NTP-innspill 20 konkete strekninger som kan overføres til Nye Veier, sier Hobbesland.

Powered by Labrador CMS