– Det er en stor glede for meg å være her i dag for å
markere åpningen av den nye veien.
I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere
avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård via en
pressemelding.
Annonse
Statsråden trakk frem prosjektet som eksempel på hva man får
til når det satses langsiktig, og når man samarbeider, lokalt og nasjonalt.
– Dette er en dag mange har sett frem til. En ny vei er ikke
bare asfalt og betong, den er et løfte om en tryggere, mer effektiv og mer
bærekraftig fremtid. Allerede tidligere denne uken ble veien åpnet for trafikk,
og jeg er glad dere ikke ventet på meg med å sette biler på veien. Prosjektet
ble ferdigstilt tre måneder før tiden, det er en bragd i seg selv, sier Nygård.
Fredag var det duket for snorklipp på ny del av E39. Denne gangen var det parsellen gjennom Lyngdal som ble åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. Fra venstre: Fylkesordfører i Agder Arne Thomassen, administrerende direktør i Nye Veier Anette Aanesland, prosjektsjef i Nye Veier Anita Enebakk, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, ordfører i Lyngdal Unni Nilsen Husøy, delvis skjult er assisterende statsforvalter i Agder, Arne Berg og prosjektsjef Erik Eiane i arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland. Foto: Screen Story/Nye Veier
Arbeidsfellesskap
Det er Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland som har
bygget veien.
Nye Veiers administrerende direktør Anette Aanesland sier
prosjektet har hatt suksess på mange arenaer. Spesielt bra leverer prosjektet
på kostnader og tid.
– Jeg er på Nye Veiers vegne stolt over å kunne kunngjøre at
dette prosjektet er fullført med en kostnadsbesparelse på mer enn 18 prosent i
forhold til nullestimatet, hvilket utgjør mer enn tusen millioner kroner. Denne
milliardbesparelsen blir brukt til å skape enda mer trafikksikker vei, sier
Aanesland.
Lærlinger
Veier stiller ambisiøse krav til lærlingeandelen på
prosjektet, den skal være minst sju prosent av arbeidsstyrken. – Det er viktig for rekruttering og utvikling av bransjen. Totalentreprenøren i
Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland har svart godt ut på lærlinger, og
faktisk levert over kravet, sier Aanesland.
Gjennom prosjektets anleggsperiode har mer enn 120 personer
hatt lærlingplass. – Samtidig har entreprenøren vært opptatt av å bidra til lokale ringvirkninger.
Det er et stort antall lokale og regionale firma av alle størrelser som har
levert varer og tjenester inn i prosjektet, heter det videre i meldingen. – Det gir store ringvirkninger i anleggsperioden, men de største ser man etter
at veien er bygget, når landsdelen knyttes enda tettere sammen som felles bo og
arbeidsmarked, sier Aanesland.