Fredrikstadbrua. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.
Fredrikstadbrua. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

Ny vektbegrensning innføres på Fredrikstadbrua

Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over rv. 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.

Publisert

–  Tiltaket er nødvendig for å sikre bruas levetid og trygg ferdsel for alle trafikanter, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

 Våre analyser viser at utmattingskapasiteten til Fredrikstadbrua er i ferd med å nås. For å unngå skader og plutselige stengninger, må vi innføre en vektbegrensning på 28 tonn, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen i meldingen.

Fredrikstadbrua er en viktig forbindelse for både lokaltrafikk, kollektivtransport og godstransport. Om lag 100-150 kjøretøy over 28 tonn passerer brua daglig på hverdager.

Disse må fra 1. februar 2026 finne alternative ruter eller fordele lasten på flere kjøretøy.

– Vi forstår at dette får konsekvenser for næringslivet og transportører, men sikkerheten må komme først. Våre beregninger viser at tiltaket kan forlenge bruas levetid med opptil 50 år. Vi understreker at brua er trygg å bruke også før 1. februar 2026, sier Eiterjord videre.

Bakgrunnen for restriksjonen er at brua ikke ble dimensjonert for utmatting da den ble bygget i 1957. Gjentatte tunge belastninger kan føre til små sprekker i stålet, som over tid kan gi plutselige brudd.

– Det er ikke mulig å forsterke brua slik at den tåler dagens tunge trafikk. Vi har vurdert flere alternativ, men dette er det eneste forsvarlige, understreker Gunnar Eiterjord.

Det presiseres at kollektivtrafikken ikke rammes av vektbegrensningen. Utrykningskjøretøy får dispensasjon ved utrykning. Fredningen av Fredrikstadbrua har ingen innvirkning på situasjonen.

– Statens vegvesen har hatt dialog med Fredrikstad kommune, næringslivet og andre berørte aktører. Tidspunktet for innføring er valgt for å gi aktørene tid til å tilpasse seg.

– Vi har lyttet til innspill fra næringslivet og valgt å utsette innføringen til 1. februar 2026. Det gir bedre tid for omstilling for alle parter, sier Gunnar Eiterjord.

Powered by Labrador CMS