Nye Veier presenterer E18-prosjekter for 15-20 milliarderkroner
Torsdag 10. oktober inviterer Nye Veier til leverandørdag der de både skal informere om det nært forestående E18-prosjektet mellom Langangen og Rugtvedt og hvordan byggherren ser for seg utbyggingen av de gjenstående 75 kilometerne mellom Dørdal og Grimstad.
– Det er store prosjekter vi skal i gang med. Langangen – Rugtvedt prosjektet og de gjenstående cirka 75 kilometerne mellom Dørdal og Grimstad, har en samlet kostnadsramme på 15-20 milliarder kroner, opplyser Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen – Grimstad i Nye Veier til Byggeindustrien.
Annonse
Torsdag denne uken inviterer Nye Veier bransjen til leverandørdag om de kommende prosjektene mellom Langangen og Grimstad, på Radisson Blu Plaza Hotel i Oslo.
– Mangfoldig oppgave
Det første E18-prosjektet Nye Veier skal i gang med er Langangen – Rugtvedt. Veiselskapet måtte tidligere i år avlyse konkurransen om byggingen av ny Grenlandsbru på grunn av liten interesse, og kommer som kjent nå ut i markedet med én stor kontrakt for E18-utbyggingen gjennom Porsgrunn. Prosjektet skal etter planen legges ut i slutten av november med prekvalifiseringsfrist tidlig på nyåret.
– Dette blir en stor og mangfoldig oppgave. Med mangfoldig mener vi at det både ligger muligheter i prosjektet som vi tror vil gjøre kontrakten attraktiv for de rette entreprenørene, og det er et prosjekt med mange disipliner. Vi er overbevist om at det er mer interessant for markedet å gå inn i et prosjekt der Grenlandsbrua er en del av en større pakke, sier Morten Lossius, utbyggingssjef for E18 Langangen – Rugtvedt i Nye Veier.
Tre arbeidspakker
I meldingen Nye Veier kom ut med tidligere i høst la byggherren vekt på at prosjektet etter all sannsynlighet inndeles i tre arbeidspakker bestående av E18 Langangen-Lanner som inkluderer to bruer, E18 Lanner-Kjørholt som består av flere tunneler og E18 Kjørholt-Rugtvedt som hovedsakelig består av bygging av ny Grenlandsbru. Ifølge Lossius handler dette om at de ved to av delene vil gå ut med fastpris, mens ved den siste delen vil fastpris bli bestemt etter samgandlingsperioden med entreprenør.
– På strekningen Langangen- Lanner er veilinjen rimelig låst. Det vil være rom for noe optimalisering, men vi vil gå ut med en fastpris med en kort forhandlingsperiode. Ved delen lengst i sør skal tunnelen som er ferdig sprengt kompletteres og det skal bygges ny Grenlandsbru. Her er naturlig nok også mye bestemt og vi vil gå ut med fastpris. På strekningen i midten mellom Lanner og Kjørholt er det derimot store muligheter for entreprenørene til å bruke sin kompetanse til å optimalisere prosjektet. Ved denne delen setter vi derfor fastprisen etter samhandlingsperioden, sier Lossius.
Stor frihetsgrad
Strekningen mellom Lanner og Kjørholt er på cirka ti kilometer og vil omfatte både masseflytting, brubygging og tunneldriving, men verken logistikk knyttet til masseflytting eller lengder på tunneler og bruer er låst. Nye Veier ønsker også at entreprenørene skal komme opp med det de mener er den beste løsningen for Skjelsvikdalen hvor E18 skal gå i lukket løsning.
– Strekningen mellom Lanner og Kjørholt har med andre ord en ganske stor frihetsgrad, kommenterer Lossius.
BVP-konkurranse
Nye Veier skal kjøre E18 Langangen – Rugtvedt som en BVP-konkurranse der pris sannsynligvis vil telle 25 prosent og svar på faktorer som prestasjonsmål, løsninger, risikovurdering og tilleggsverdier vil telle 75 prosent.
– Vi ønsker å finne den bese entreprenøren med det beste teamet for akkurat dette prosjektet. Vi er opptatt av at entreprenøren skal fortelle oss hvilke risikoer de ser og vi håper de kan hjelpe oss med å redusere den risikoen vi som byggherre har. I dette prosjektet som alle andre ønsker Nye Veier å være en attraktiv byggherre og da er det også avgjørende at entreprenør tjener penger, sier Lossius.
Vil ha med entreprenørene på reguleringsarbeid
Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen – Grimstad, fremhever at de også ønsker å være tidlig ute med å informere entreprenørene om hva Nye Veier planlegger ved utbyggingen av den cirka 55 kilometer lange strekningen mellom Dørdal og Grimstad og den cirka 20 kilometer lange strekningen mellom Arendal og Grimstad. Ramlo er fornøyd med at E18 Dørdal – Grimstad er i ferd med å nå en viktig milepæl der samtlige åtte kommuner som er berørt av veiutbyggingen har vedtatt sine kommunedelplaner.
– Dermed er vi klare til å starte reguleringsprosessen og det ønsker vi å gjøre sammen med entreprenørene etter samme modell som vi har kjørt ved E39 Mandal øst – Mandal by. Vi har en målsetting om at vi skal klare å få på plass entreprenør for den først strekningen innen neste høst, og derfor er det viktig at vi nå får informert bransjen om hvordan vi har tenkt å gjennomføre dette prosjektet, sier Ramlo.
Tre kontrakter
Nye Veier vil sannsynligvis dele den 55 kilometer lange strekningen mellom Dørdal og Tvedestrand i tre kontrakter. Det er strekningene i hver ende som har den dårligste kvaliteten. Nye Veier har derfor satt opp en rekkefølge der strekningene sør for Dørdal og nord for Tvedestrand prioriteres som en og to og der midtdelen over Brokelandsheia, som har 90-sone og midtdeler, blir tatt til slutt.
Strekningen Dørdal - Tvedestrand skal i stor grad bygges i jomfruelig terreng og vil ifølge Ramlo ligne mye på E18 Rugtvedt og Dørdal som Hæhre Entreprenør nå er i ferd med å ferdigstille. Mellom Arendal og Grimstad er det mer bebyggelse og den nye veien skal i stor grad bygges i samme trase som eksiterende E18.
Ramlo opplyser at det ennå ikke bestemt om de kjører en eller to kontrakter på den cirka 20 kilometer lange strekningen mellom Arendal og Grimstad, men denne delen vil slik Nye Veier planlegger det nå bli prioritert etter strekningen Dørdal – Tvedestrand.
– Hvor samtidig disse prosjektene vil gå, kommer litt an på kapasitet, markedsmessige vurderinger, og ikke minst de interne prioriteringene i Nye Veier. Vi må også ha godkjente stortingsproposisjoner for begge strekninger. Det er en del brikker som skal på plass, men ambisjonen er at vi kan bygge dette mer eller mindre fortløpende slik at vi får firefeltsvei på hele strekningen mellom Oslo og Kristiansand så fort som mulig, sier Ramlo.
Tilpasset det norske markedet
– Nye Veier legger opp til fire eller fem kontrakter på en strekning på cirka 75 kilometer. Er dette kontraktsstørrelser dere føler er best tilpasset det norske markedet og som gir den beste konkurransen?
– Ja, vi tenker at dette bør være kontrakter som er interessante og håndterbare for både norske og utenlandske aktører. Vi håper entreprenørene vil benytte leverandørdagen til å gi oss noen tilbakemeldinger på hva de tenker om delingen vi legger opp til på den gjenstående delen mellom Dørdal og Grimstad, svarer Ramlo.