Nye Veier i dialog med Datatilsynet

Etter at Datatilsynet forrige uke uttrykte skepsis til om ordningen som var etablert for reisetidsmålinger er i tråd med gjeldende personvernforordninger, har Nye Veier fått utført uavhengige vurderinger av saken. Disse konkluderer med at EUs personvernforordning kommer til anvendelse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel.

- Denne informasjonen har blitt oversendt til Datatilsynet og vil danne grunnlag for videre dialog om hvordan forholdet skal bli brakt i orden. Vi tar saken alvorlig og Nye Veier vil selvsagt rette seg etter Datatilsynets veiledning og eventuelle pålegg, sier kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann i en pressemelding.

Nye Veier skal ivareta personvernet til sine trafikanter, derfor har selskapet de siste årene innført en rekke tiltak for å sikre etterlevelse av EUs personvernforordning (GDPR). Dette omfatter også tiltak for å bedre kontrollen med selskapets tjenesteleverandører.

- Da vi ble oppmerksomme på at teknologien som benyttes for reisetidsmålinger kunne bryte med personvernforordningen, stanset vi umiddelbart all bruk av løsningen. Nye Veier setter nye registreringer i bero inntil forhold knyttet til personvern og selskapets juridiske adgang til å gjennomføre reisetidsmålinger ved bruk av blåtannteknologi er avklart, sier Altmann.

Registrering av reisetid er brukt for å beregne nytten for samfunnet av et veiprosjekt. Reisetid gjennom et anleggsområde er en god indikator på i hvor stor grad trafikantene opplever forsinkelser i byggetiden for ny vei. For å skaffe et godt beslutningsgrunnlag, har Nye Veier fått gjennomført reisetidmålinger på følgende strekninger:

  • E6 Kolomoen-Moelv (februar 2020)
  • E6 Moelv-Øyer (august 2018)
  • E6 Øyer-Otta (april 2020)
  • E6 Kvål-Melhus (oktober 2019)
  • E6 Ranheim-Værnes (oktober 2019)
  • E39 Kristiansand-Mandal (Døle bru) (oktober 2019)
  • E18 Arendal-Grimstad (mai 2020)
  • E16 Kløfta-Kongsvinger (juni 2020)
Powered by Labrador CMS