Denne illustrasjonen viser nytt forslag for E6 forbi Støren sammenlignet med tidligere forslag. Med det nye forslaget blir strekningen kortet ned med ca. 2,3 km. Illustrasjon: Nye Veier
Nye Veier med nytt E6-forslag forbi Støren
Nye Veier har jobbet frem en ny mulig trasé for E6 forbi Støren i Trøndelag.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Byggheren mener denne løsningen har flere positive sider, og at den også gir utviklingsmuligheter for Midtre Gauldal kommune, skriver de i en pressemelding.
Nye Veier skal bygge ny motorvei fra Korporalsbrua til Kvål. Dette er en del av den store oppgraderingen av E6 gjennom Trøndelag fra Ulsberg i sør til Åsen i nord. I juli ble detaljregulering for E6 Prestteigen – Gyllan lagt ut på offentlig ettersyn og høring. Det kom inn mange høringsuttalelser, spesielt om miljøforhold ved Støren, Gaula og Sokna og krav om rømningsveier for Størentunnelen. Nye Veier har derfor brukt tid på å finne andre realistiske alternativer for E6-traséen forbi Støren, skriver de i meldingen.
– Vi har nå kommet frem til en mulig trasé. Det er å legge veien i en to-løps tunnel gjennom Mannfjellet, vest for Støren. På den måten unngår vi de fleste av de utfordringene som er blitt pekt på i høringsrunden, sier Lars Bjørgård, prosjektsjef i Nye Veier i pressemeldingen.
Slik beskrivr Nye Veier den nye trasen:
«Denne traséen har flere positive sider. For det første vil det bli bedre med tanke på luft og støy i størenområdet. Det blir til og med bedre enn hva det er i dag. Dette alternativet vil også gi et mindre beslag av dyrkamark og mindre inngrep i Gaula og Sokna. Det vil også gi Midtre Gauldal en bedre mulighet til å kunne utvikle sentrum ved Prestteigen på en god måte. Denne løsningen gjør E6 2,3 km kortere, noe som gir strekningen større samfunnsnytte. Løsningen legger til grunn to halvkryss, henholdsvis sør og nord for Støren slik at lokaltrafikk til Støren sentrum og Fv30 mot Røros benytter dagens vegtrasé langs Gaula. Kostnadene for alternativ trasé er noe høyere enn for planen som har vært ute på høring. Tar man i betraktning mulige kostnader for krav som er stilt i høringsrunden, blir kostnadene mellom alternativene mer likeverdige.»
Nye Veier forteller at forslaget ble presentert i kommunestyret til Midtre Gauldal torsdag. Melhus kommune og sektormyndighetene kjenner også til forslaget. Det vil nå startes en prosess for å vurdere alternativene nærmere.
– Kommunene trenger noe tid for å kunne behandle dette internt. Så vil vi sammen bestemme om dette er noe vi skal gå videre med, sier Bjørgård.
Så langt har Nye Veier kun gjort en mulighetsstudie for traséen gjennom Mannfjellet. Nå skal det gjøres grunnundersøkelser og annet arbeid for å dokumentere at løsningen er byggbar.