- OPS gir bedre veier

- Når vi også får ansvaret for vedlikeholdet, bygger vi bedre veier, sa Skanska-sjef Petter Eiken til NHOs generalforsamling tirsdag.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Petter Eiken, adm. direktør i Skanska Norge, var invitert for å snakke om smartere og raskere samferdselsutbygging. Det var også samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og Bjørn Sund, ansvarlig for NHO-utredningene om dobbeltsporet Oslo-Ski og InterCity-triangelet.

Skanska-sjefen mener at såkalte OPS-prosjekter – offentlig-privat samarbeid – gir bedre veier. Fordi utbyggeren også har ansvaret for vedlikeholdet over en lengre periode, vil man bygge veier som skal gi mindre vedlikeholdskostnader.

- Langsiktig ansvar motiverer til nye løsninger.

Eiken er derfor skeptisk til statens egenevaluering som sier at OPS-prosjekter ikke blir billigere – bare raskere:

- Sintefs gjennomgang av de to OPS-skolene vi har i Oslo, viser at de i et samfunnsperspektiv blir billigere ved at vi har ansvaret for utbygging, drift og vedlikehold i 25 år.

Ønsker innspill
Statsråd Kleppa avviste ikke alternative finansieringsformer, men understreket at dette må forankres i regjeringen. Hun varslet at mer bruk av prosjektfinansiering og prosjektorganisering for samferdselsprosjekter vil bli vurdert i neste Nasjonal transportplan som kommer i 2013. Samferdselsministeren vil utvikle nye kontraktsformer som ser investeringer, vedlikehold og drift i sammenheng, og hun tar gjerne innspill fra næringslivet.

- Dette er jo et kontroversielt og vanskelig tema. Men vi ønsker mer kunnskap om alle finansieringsformer.

Ikke fulgt handlingsregelen
Det handler altså ikke bare om mer penger, men også om smartere og raskere utbygging, understreket NHOs adm. direktør John G. Bernander da han inviterte til debatten om samferdsel. Samtidig pekte han på hvor liten andel av oljepengene som skulle gått til samferdsel, som faktisk har gått dit:

- Da Stortinget etablerte handlingsregelen i 2001, var de så fremsynte at de sa at dette handlingsrommet skulle brukes til infrastruktur, utdanning og forskning, samt vekstfremmende skattelettelser. Men bare 10-12 prosent har faktisk gått til disse formålene, sa NHO-sjefen.

Her finner du presentasjonen

Powered by Labrador CMS