Ville ha egne regler for OPS-rapport
I Transportøkonomisk Institutts rapport om OPS-prosjekter sikret Regjeringen seg rett til å gjøre endringer i rapporten.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Aftenposten avslører onsdag at de vanlige reglene for forskningsrapporter ikke gjaldt da Transportøkonomisk Institutt i 2007 fikk i oppdrag å evaluere OPS-utbyggingen av veier i Norge.
Avisen har gått igjennom kontraktene mellom TØI og departementene, og med unntak av OPS-utredningen er alle avtalene like. I de fleste tilfellene har nemlig TØI sikret seg eiendomsrett til forskningsresultatene og publiseringsrett, men disse kontraktpunktene er borte fra OPS-kontrakten.
-Det er en ren glipp, men det er klart uheldig. Å gi departementet endringsrett er helt meningsløst. Det er klart at når vi utgir noe i vårt navn, så kan vi ikke gi andre rett til å endre det, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i TØI til Aftenposten.
Samtidig påpeker han at Samferdselsdepartementet ikke gjorde noen endringer i rapporten.
OPS er en sak som splitter høyre- og venstresiden i norsk politikk, og flere opposisjonspolitikere gir til Aftenposten uttrykk for at rapporten nå mister troverdighet. Det hører med til historien at dette er en rapport Regjeringen har brukt aktivt i sin argumentasjon mot OPS-prosjekter.