Slik kan Bernt Ankers gate i Oslo bli seende ut. Illustrasjon: Oslo kommune
Slik kan Bernt Ankers gate i Oslo bli seende ut. Illustrasjon: Oslo kommune

Tilrettelegger fire Oslo-kvartaler for syklende

Bernt Ankers gate i Oslo skal få bredere fortau, innsnevrede veikryss, forbedret belysning, ny asfalt og endret kjøremønster.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Det skriver Oslo-avisen Vårt Oslo etter en pressemelding fra Oslo kommune.

Arbeidene starter 24. april, og kommunen skriver i pressemeldingen at de etter planen skal være ferdige til høsten.

Kommunen har valgt Bernt Ankers gate som hovedtrasé for syklende mellom Grønland og Møllergata/Torggata, og det betyr at de fire kvartalene mellom Storgata og Møllergata oppgraderes.

I tillegg til at området oppgraderes for syklende, skal fotgjengere få bredere fortau og nye benker og oppholdsarealer, bedriftene i området skal få bedre tilrettelagt logistikk for leveranser, og det planlegger også regnbed og treplanting for å fordrøye overvann og introdusere mer vegetasjon til området.

– Vi er opptatt av å gjøre Bernt Ankers gate til et triveligere byrom. Lokal overvannshåndtering i form av regnbed med beplantning og trær vil bidra til å løfte gata og området, sier prosjektleder i bymiljøetaten, Sara Strid, til avisen Vårt Oslo.

Oslo kommune har mål om å øke sykkelandelen til 25 prosent i 2025. Hensikten er å etablere et sammenhengende og tett sykkelveinett i Oslo sentrum med god framkommelighet, sikkerhet og attraktivitet for syklister.

– Møllergata vil bli en enda viktigere sykkeltrasé i forbindelse med utbyggingen av nytt regjeringskvartal, og med dette arbeidet er vi et steg nærmere mot et sammenhengende sykkelveinett i Oslo sentrum, sier Strid.

Powered by Labrador CMS