Harald Inge Johnsen.

Johnsen ny prosjektleder for E6 Soknedal

Harald Inge Johnsen har tatt over som prosjektleder for E6 Soknedal.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Lars Bjørgård har ledet planprosjektet E6 Ulsberg-Melhus, inkludert planarbeidet i Soknedal, de siste åra. Han går nå over til stilling som utbyggingssjef i Nye veier.

Idar Lillebo blir assisterende prosjektleder og kontraktsansvarlig for E6 Soknedal.

Prosjektet i Soknedal innebærer bygging av ny to-/trefelts vei på den 6,5 km lange strekningen mellom Vindåsliene og Korporalsbrua i Midtre-Gauldal kommune. Veien består av en 3,6 kilometer lang tunnel og 2,9 kilometer vei i dagen.

­– Vi har utarbeidet konkurransegrunnlag og gjort mye grunnerverv. I møte i Samferdselsdepartementet forrige fredag fikk vi beskjed om at en ekstern kvalitetssikring i regi av Finansdepartementet (KS2) anbefaler utbygging. Slik det ser ut nå, vil Stortinget behandle bompengesøknaden og vedta utbygginga i vår. Når stortingsproposisjonen går til Stortinget seinere i vår, kan vi lyse ut prosjektet på anbud med forbehold om Stortingets godkjenning, sier Johnsen i en pressemelding.

Med forbehold om den siste godkjenninga i Stortinget, kan anleggsarbeidet begynne tidlig høst. Prosjektet har fått bevilgninger over statsbudsjettet i flere år allerede. Om klarsignal for oppstart kommer, har prosjektet ca. 80 millioner statlige midler å bygge for i 2017. Prosjektet i sin helhet er kostnadsberegna til ca. 1,6 milliarder kroner i 2015. Bompengeandelen er satt til 46 prosent.

- Den lange tunnelen gjør at vi har mye overskuddsstein i prosjektet. Vi har inngått en avtale med Nye veier om delbetaling for at vi skal kjøre 400.000 kubikkmeter stein til en veifylling på Hovin i Melhus, der de etter hvert skal bygge ny E6, sier Johnsen.

Det blir arrangert et informasjonsmøte for anleggsbransjen i Trondheim 28. februar.

- Møtet vil handle om kontrakten, som er anslått i størrelsesorden 800-1000 millioner kroner, og som ventes ut i markedet tidlig vår. Slik vil vi forberede bransjen på storjobben, sier Johnsen.

Powered by Labrador CMS