Nye fv. 17 skal gå gjennom to tunneler og deretter på bru og fylling over Olvikvatnet. Illustrasjon: Statens vegvesen
PNC gjenopptar arbeidet i Liafjelltunnelen
Entreprenør PNC Norge har fått grønt lys igjen på Liafjelltunnelen i Nordland etter at Vegvesenet forrige uke stanset arbeidet på grunn av samlast av sprengstoff og tennere.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
Onsdag forrige uke stanset Statens vegvesen arbeidet på Liafjelltunnelen på Fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet i Nordland etter at entreprenør PNC Norge hadde samlastet sprengstoff og tennere.
Arbeidet på prosjektet ble stanset av lignende årsaker i mars i år. Den gang stanset spreningen i tunnelen i åtte dager, og startet igjen etter at PNC Norge byttet ut bergsprenger og bergsprengningsleder. Onsdag denne uken møtte entreprenøren Vegvesenet i et møte, og prosjektleder Alf Harald Barosen i Statens vegvesen sier til Byggeindustrien at entreprenøren har fått klarsignal til å gjenoppta arbeidet etter å ha laget nye sjekklister og prosedyrer.
– Det har nå vært stopp i en uke, og det er klart at det blir forsinkelser av slikt. Men to uker går det an å ta igjen, sier Barosen.
Han registrerer tørt at han ikke hadde forventet å se arbeidet stoppe to ganger for samme forseelse.
– Vi forventet jo at dette ikke skulle skje igjen sist gang. Det er lov å feile, men da må man også ta konsekvensene av det. PNC har sett alvorlig på dette, så nå får vi håpe det blir bedre.
Bettina Gross i PNC Norge sier til Byggeindustrien at entreprenøren ikke kan uttale seg til pressen om saken.
– Vi forholder oss til kontrakten vi har med Statens vegvesen, og den kontrakten slår fast at vi ikke skal uttale oss overfor mediene. Det er helt greit for oss, sier hun.