Appell til Solheim om E6 og Åkersvika

Norges Naturvernforbund prøver å få statsråd Erik Solheim (SV) som kampfelle i striden om ny E6 ved Ramsar-området Åkersvika i Hedmark og på strekningen mellom Kolomoen og Moelv.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

«Vi tar det for gitt at Miljøverndepartementet ønsker å ta vare på Åkersvika naturreservat. Derfor bruker vi ingen plass på å argumentere for dette», skriver Naturvernforbundets leder Lars Haltbrekken i et brev til miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. Haltbrekken ber samtidig om et møte med Miljøverndepartementets politiske ledelse for å drøfte dette omstridte veiprosjektet.

Åkersvika ble i 1975 utpekt som Norges første Ramsar-område, det vil si våtmarksområde med internasjonal vernestatus. Det er varslet at Ramsar-sekretariatet i Sveits vil foreta en befaring i verneområdet til våren.

Heller midtrekkverk
Norges Naturvernforbund prøver å hindre at Statens vegvesen får gjennomføre planen om å bygge en fire felts motorvei langs den nåværende traseen der E6 krysser Åkersvika mellom Hamar og Stange. Naturvernforbundet kjemper også mot å bygge motorveien gjennom kulturlandskapet og jordbruksområdet øst for naturreservatet.

Naturvernforbundets alternativ er å ikke bygge noen firefeltsvei på strekningen Kolomoen-Moelv-Lillehammer, men i stedet utvide nåværende E6 til to-tre felt med midtrekkverk.

Naturvernforbundet har tidligere argumentert for en slik løsning overfor samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og gjentar nå argumentasjonen overfor Erik Solheim.

– Dårligere løsninger
«Det er ikke ideelt å beholde dagens E6 gjennom Åkersvika, men vi anser at både utviding til fire felt og omlegging i østlig sløyfe gjennom kulturlandskapet er mye dårligere løsninger», heter det i brevet.

Argumentene for å utvide nåværende E6 og bygge midtrekkverk oppsummeres slik:

* Det gir ingen vesentlige nye inngrep i Åkersvika naturreservat.

* Det er ellers bra både for natur og matjord da det krever mindre arealer og mindre naturinngrep.

* Det er bra for klima og miljø fordi det gir mindre trafikk og lavere kjørehastighet, som igjen gir lavere klimagassutslipp.

* Det gir økt trafikksikkerhet, både fordi vi får mer sikkerhet for pengene, og fordi tiltaket ikke øker trafikken.

Powered by Labrador CMS