Fra Bane Nors testkjøring av Follobanen. Bane Nor og entreprenørfellesskapet Acciona Ghella JV (AGJV) står nå i en omfattende rettssak om sluttoppgjøret for prosjektet. Foto: Heiko Junge / POOL / NTB

Professor: Begge parter taper i rettssaken om Follobanen

Striden om Follobanen har pågått siden åpningen i 2022. Professor Malin Arve sier det gir offentlige anskaffelser et dårlig rykte og skader alle parter.

Publisert

Den omfattende rettssaken om sluttoppgjøret for Follobanen er i gang i Oslo tingrett. Saken gjelder uenigheter om endringsarbeider, vannlekkasjer, utskifting av strømlinjer og påståtte omdømmeskader. Bane Nore og fellesskapet Acciona Ghella JV (AGJV) krever hundrevis av millioner av hverandre.

Professor Malin Arve ved Norges handelshøyskole (NHH) er spesialist på offentlige anskaffelser. Hun sier til Aftenposten at saker som Follobanen-striden gir offentlige anskaffelser et dårlig rykte. All medieoppmerksomheten og negativt omtale er dårlig PR.

– Det kan gjøre at noen leverandører kvier seg for å delta i anbudskonkurranser, sier hun.

Med færre anbud kan staten få dårligere og dyrere offentlige innkjøp.

Administrerende direktør Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk institutt (TØI). sier det er uunngåelig og helt nødvendig at man fra tid til annen havner i retten, med så mange og store utbygginger staten har årlig.

– Dette er god læring for begge parter. Det som er viktig, er at det ikke blir for mange slike konflikter, sier Grimsrud.

Bane Nor og AGJV vil ikke kommentere saken mens rettssaken pågår.

Powered by Labrador CMS