Det er Skanska som har hatt oppdraget med å oppgradere Festningstunnelen. Arbeidene har pågått i cirka ett år og nå innfrir tunnelen kravene til tunnelsikkerhetsforskriften. Til tross for utfordringer med Covid 19-pandemien er tidsskjema fulgt, står det i meldingen fra Statens vegvesen.
Ifølge meldingen som kom ut i forbindelse med kontraktsigneringen i fjor sommer, har kontrakten med Skanska bestått av cirka 65 prosent byggetekniske og cirka 35 prosent elektrotekniske kostnader. Kontrakten hadde en verdi på 267 millioner kroner ved signering.
Statens vegvesen kommer med følgende liste over oppgraderingene som er utført i Festningstunnelen:
* Bygget nytt teknisk bygg.
* Bygget nytt sedimenteringsanlegg.
* Bygget nytt styrerom for sedimenteringsanlegg.
* Montert 2100 meter med kabelstiger
* Montert 12 nye ventilatorer. Til disse er det montert 3000 meter med kraftkabler
* Montert 5000 meter med langsgående ledelys
* Montert ny belysning i Vestbanekrysset påkjøringsrampe,198 armaturer. Til disse er det strukket ca. 11000 meter med kraftkabler
* Montert åtte nye bommer
* Montert 11 nye LED variable skilt
* 10. 000 meter med signalkabel
* Bygget ny pumpestasjon på Bygdøylokket og utvidet pumpestasjon B i tunnelen
* Byttet 28 ITV-kameraer
* Montert nytt domekamera
* Montert seks nye kjørefeltsignaler
I tillegg til at tunnelveggene er nymalte er det også lagt ny brannbeskyttelse i vegger og tak. I «Danskeløpet», rampen som leder mot fergekaia i Oslo, er det nytt vann- og frostsikringshvelv med sprøytebetong. Det er også gjort trafikksikkerhetstiltak i havarinisjer, melder Vegvesenet.