Kart Rogast
Kart Rogast

Vegvesenet har lyst ut Rogfast-kontrakt til 3,5 milliarder kroner

En av de tre største Rogfast-kontraktene er nå lyst ut. Det er en milepæl i byggingen av verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det skriver Statens Vegvesen i en pressemelding.

– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene. E03-kontrakten er den første av tre kontrakter for å bygge hovedtunnelene mellom Mekjarvik i sør til Bokn i nord, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen.

E03-kontrakten omfatter byggingen av ni kilometer toløpstunnel fra Mekjarvik i sør og halvveis til Kvitsøy i nord. Det skal også bygges 125 meter firefeltsvei i dagen

Prosjektet gjennomføres med enhetspriskontrakt med prekvalifisering og forhandling. Ifølge byggherres anslag vil kontrakten ha en verdi på rundt 3,5 milliarder kroner.

Kaarmo mener kontraktsstørrelsen bør være interessant for både norske og utenlandske entreprenører.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til å bli med å bygge et så stort prosjekt, sier prosjektlederen.

Ifølge Vegvesenet blir det tilbudskonferanse og befaring i Mekjarvik utenfor Stavanger 16. desember 2021. Det tas forbehold om at den på grunn av covid19 må gjennomføres digitalt.

Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifisering må søke innen 7. januar 2022, opplyser byggherren.

Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31.

– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen .
– Vi er glade for at vi nå har lyst ut en av de tre store Rogfast-kontraktene, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo i Statens vegvesen .
Powered by Labrador CMS