Rogfast. Illustrasjon: Statens vegvesen
Lyser ut ny stor Rogfast-kontrakt
Den andre av tre store Rogfast-kontrakter er nå utlyst.
Denne artikkelen er over tre år gammel.
Entreprise E04 består av hovedtunnel nord, som skal bygges som en 9,2 kilometer lang toløpstunnel med tverrsnitt 2xT10,5. Tunnelen skal ha betongelementer i vegg og tak.
Det skal også bygges 12 tekniske bygg, 6 pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen. Det skal bygges portaler, ett teknisk bygg i dagen, ei bro, en kulvert og 1,4 kilometer fire felts vei i dagen og 1 kilometer lokalveier.
Kontraktsformen blir enhetspris med prekvalifisering og forhandling, og byggherren anslår kontrakten til 3,5 milliarder kroner, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
– Nå er vi klar til å ta det neste store steget for å bygge verdens dypeste og lengste undersjøiske vegtunnel. Dette er nummer to av tre kontrakter på over 3 milliarder kroner. E04 kontrakten starter på Bokn i Nord Rogaland og går halvveis mot Kvitsøy. I lengde og størrelse er den lik som E03 som vi lyste ut i fjor. Interessen ved den forrige utlysningen viste at det er mange nasjonale og internasjonale entreprenører som er klar til å bli med på Rogfast-eventyret. Vi håper interessen for denne er like stor, sier prosjektleder i Statens vegvesen Oddvar Kaarmo i meldingen.
Rogfast er en del av fergefri E39, og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2033. Det blir tilbudskonferanse og befaring i Arsvågen på Bokn 15. mars 2022. Entreprenører som ønsker å delta i prekvalifisering må søke innen 8. april. 2022, opplyser byggherren.