Ringeriksbanen vil korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med nærmere en time. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Ringeriksbanen vil korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med nærmere en time.

Sikrer flertall for Ringeriksbanen, Vestfoldbanen og Majorstuen stasjon

Opposisjonen tvinger regjeringen til å bygge ut Ringeriksbanen og Vestfoldbanen. De sikrer også flertall for flere andre samferdselsprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

SV, Høyre, Fremskrittspartiet, KrF, Rødt og Venstre er nå enige om flere prosjekter i Nasjonal transportplan som gjelder for perioden 2025–2036.

– Jeg er glad og stolt over at SV kan sikre flertall for en litt grønnere transportplan, når vi dessverre ikke har kommet langt nok med regjeringspartiene, sier transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås i en pressemelding.

Regjeringen la fram forslag til Nasjonal transportplan for Stortinget rett før påske. SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet begynte å forhandle om endringer i planen i april, men SV brøt forhandlingene fredag 31. mai.

I stedet har de forhandlet fram enighet med Høyre, Fremskrittspartiet, KrF, Rødt og Venstre.

I praksis betyr dette at regjeringen ikke får gjennom sin helhetlige transportplan for årene 2025–2036, som de la fram forslag til i mars. Stortinget vil derfor måtte stemme over hvert enkelt prosjekt.

En av grunnene til at SV valgte å bryte forhandlingene med regjeringen, var at regjeringen ville skrote Ringeriksbanen og en utvidelse av Vestfoldbanen.

– Vi hadde selvfølgelig håpet å komme til enighet med regjeringen om en helhetlig Nasjonal Transportplan som tar klima og miljø på alvor. Det har ikke latt seg gjøre, og det er beklagelig. Det er regjeringa sitt ansvar å få flertall for de sakene de kommer til Stortinget med, og denne måten å drive politikk på mener jeg er uansvarlig, sier Fagerås.

I sin begrunnelse skriver SV at deres hovedmål er en klima- og miljøvennlig transportpolitikk og de derfor må satse mer på kollektivtransport og jernbane.

– Vi har selvfølgelig ikke fått til alt vi skulle ønske oss, og SV kommer alltid til å jobbe for en grønn transportsektor, som tar klima og natur på alvor. Men med dette flertallet sørger vi nå for prosjekter som skaper mer kollektivtrafikk, som gjør det enklere å velge tog, og som skaper tryggere hverdagsveier og mindre naturødeleggelse. Det er jeg stolt av at vi har fått til, med et utradisjonelt flertall, sier Fagerås.

Dette er prosjektene som nå får flertall i stortinget.

  • Ringeriksporteføljen: Stortinget ber regjeringen videreføre Ringeriksbanen og ny E16 Skaret-Hønefoss (FRE16) som et fellesprosjekt for å sikre den økonomiske nytten og bærekraften i prosjektet.
  • Vestfoldbanen: Stortinget ber regjeringen starte opp prosjektet dobbeltspor Stokke-Sandefjord på Vestfoldbanen i første seksårsperiode.
  • Fylkesveier: Stortinget ber regjeringen styrke finansieringen til fylkesvei med fokus på trafikksikkerhet, nærings- og beredskapsveier, og videreføre den øremerkete tilskuddsordningen for vedlikehold av fylkesvei.
  • Ofotbanen: Stortinget ber regjeringen framskynde det kapasitetsøkende arbeidet på Ofotbanen i NTP 2025-2036, og sikre oppstart i planperioden.
  • Rv. 19 Moss: Stortinget ber regjeringen ta rv. 19 Moss ut av «Utviklingsporteføljen» og sikre oppstart på prosjektet i planperioden.
  • Majorstua stasjon: Stortinget ber regjeringen legge inn det statlige bidraget på 500 mill. kroner til Majorstua stasjon i NTP 2025-2036, i første periode.
  • Rv. 15 Strynefjellet: Stortinget ber regjeringen framskynde rv. 15 Strynefjellet, inkl. arm til Geiranger, i NTP 2025-2036 og sikre oppstart i første periode.

Ett av prosjektene det har vært knyttet mest spenning til, er Ringeriksbanen, det har nå fått flertall. Trond Helleland fra Høyre kaller det en gledens dag.

– Dette er en gledens dag. Vi er fornøyde med å stoppe regjeringens avsporing, og få Ringeriksbanen tilbake på sporet. Gjennom denne enigheten blir det både vei og bane. At fellesprosjektet blir realisert er viktig med tanke på både økonomi, miljøkonsekvenser og fremdrift, sier Helleland.

Samferdselsrot

Frp og Frank Sve sier at de er fornøyde med flertallet for riksvei 15 Strynefjellet.

– Stortingsflertallet tar ansvar der regjeringen svikter. Utsettelsen av E16 Hønefoss, og Rv15 Strynefjellet aksepteres ikke. RV19 kan ikke vente i 13 år til. Dette er viktige prosjekter som nå bygges langt raskere enn regjeringen la opp til, sier Sve.

Morten Stordalen (Frp) jubler over ny satsing på Vestfoldbanen.

– Stortingsflertallet rydder nå opp i regjeringens samferdselsrot på landets største jernbanestrekning, Vestfoldbanen. Stokke-Torp-Sandefjord skal nå bygges, sier Morten Stordalen (Frp).

Flere togavganger

André N. Skjelstad fra Venstre peker på viktigheten av Majorstuen stasjon.

– For Venstre har det vært spesielt viktig å sikre flertall for 500 milioner til Majorstuen stasjon, Vestfoldbanen og Ofotbanen. Fylkesveiene ramler fra hverandre og de må prioriteres, sier André N. Skjelstad (V).

Rødts Geir Jørgensen sier han er fornøyd med å fikse flere togavganger.

– Vi sikrer mer penger til vanlige veier i hele landet og mer penger til jernbaneutbygging. Begge deler er svært viktig for Rødt, sier Rødt-representanten.

Regjeringen kaller opposisjonen uansvarlige
Regjeringspartiene er ikke nådige i sine kommentarer til opposisjonens avtale. De peker særlig på at det ikke er lagt opp noen enighet om finansiering, kun om at prosjektene skal inn.

– Det er synd at SV ikke vil være med på å vedta en realistisk og ambisiøs NTP som tar vare på det vi har, og løser hverdagsutfordringene til folk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Han mener regjeringens forslag er en realistisk og ansvarlig langtidsplan.

– Opposisjonens enkeltvedtak legger opp til ny kakespising uten mer asfalt eller skinner, sier Sigbjørn Gjelsvik (Sp), som leder Stortingets transportkomité.

Han mener opposisjonen undergraver betydningen av Nasjonal transportplan.

Powered by Labrador CMS