Snart gjennomslag i Kvivstunnelen
Torsdag 7. april 2011 kl. 14.00 blir det gjennomslag i Kvivstunnelen. Dermed nås enda en milepæl i byggingen av ny E39 Kvivsvegen.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Det er styreformann Svein Sunde i Kviven A/S som har fått oppdraget med fyre av den siste salven i den 6 527 meter lange tunnelen. Gjennomslaget sprenges fra Grodås-sida, 16 måneder etter at de første salvene ble avfyrt fra begge sider (8. desember 2009). De første salvene ble utført av tidligere ordfører i Hornindal kommune, Atle Tomasgård, på Kalvatn og tidligere ordfører i Stryn kommune, Oddvin Dragset, på Lødemel.
Spesiell milepæl
- Gjennomslaget er en spesiell milepæl for prosjektet og for alle som har kjempet for realiseringen av denne viktige vegforbindelsen. Byggearbeidene har vært en krevende og spennende jobb. Kvivstunnelen blir en av de lengre tunnelene i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane. Etter gjennomslaget gjenstår et omfattende etterarbeid med permanent fjellsikring, vegbygging, vann- og frostsikring og tekniske installasjoner, sier prosjektleder hos byggherren Statens vegvesen Oddbjørn Pladsen og anleggsleder Arild Melchiorsen hos entreprenøren Skanska Norge AS.
Kvivstunnelen, som er den lengste av fire tunneler på den til sammen 17 210 meter lange Kvivsvegen, går fra Kalvatn i Volda kommune i Møre og Romsdal til Lødemel i Hornindal kommune i Sogn og Fjordane.
Store samfunnsvirkninger
I tillegg til å utvide bo- og arbeidsmarkedet i regionen Søre-Sunnmøre og indre Nordfjord, åpner Kvivsvegen for en ferjefri E39 mellom Lote og Festøy. Samtidig åpnes et raskere øst/vest samband mellom Søre Sunnmøre og Østlandet via riksveg 15 Strynefjellet.
Byggestart for hele prosjektet var 22. januar 2009. Planlagt åpning er høsten 2012.