tatens vegvesen søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen. Foto: Annika Byrde / NTB
Søker fritak fra avstandskrav for nødutgangene i nye Oslofjordtunnelen
Statens vegvesen ønsker å spare penger ved å øke avstanden mellom rømningsveiene i det nye løpet av Oslofjordtunnelen.
– Prosjektet må se etter mulige kostnadsreduksjoner, skriver Lovisa König, saksbehandler for fravikssøknaden i Statens vegvesen, ifølge Røyken og Hurum Avis.
Vegvesenet har søkt Vegdirektoratet om fritak fra kravet om rømningsveier for hver 250 meter i den planlagte utvidelsen av Oslofjordtunnelen. Bakgrunnen er at det første tilbudet fra entreprenørene er betydelig høyere enn kostnadsrammen tillater.
I stedet foreslår Vegvesenet å gjenbruke 29 eksisterende nødrom og bergrom, med avstander på opptil 330 meter. Dette vil også redusere behovet for kostbare stengninger under byggeprosessen.
Prosjektleder Vibeke Malvik i E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2, understreker at det skal gjennomføres en risikovurdering.
– Dersom denne justeringen kan aksepteres, vil det ikke oppfattes annerledes enn i dag, sier Malvik.
Forslaget blir møtt med bekymring fra sikkerhetseksperter, som påpeker at lengre avstander mellom nødutganger kan komplisere evakuering ved en hendelse. Vegvesenet mener økningen i avstand ikke antas kritisk for evakuering.
Stortinget har vedtatt nytt tunnelløp til 7,7 milliarder kroner parallelt med det den eksisterende Oslofjordforbindelsen med åpning i 2032.
Oslofjordtunnelen knytter sammen Frogn på østsiden og Asker vest i Akershus. Tunnelen er en del av europavei 134 og er på 7,3 kilometer. På det dypeste ligger tunnelen 134 meter under overflaten på Oslofjorden.