Vegdirektoratet dropper cortenstål
Vegdirektoratet kommer ikke til å ta inn rusttregt stål, såkalt cortenstål, i sin produktportefølje.
Denne artikkelen er over fem år gammel.
På E6-utbyggingen mellom Hamar og Gardermoen har det flere stedet blitt brukt cortenstål i en testperiode. Materialet er forhåndsrustet, og får raskt et ytre rustlag, men skulle gjennomrustes vesentlig tregere enn vanlig stål. Nesten fire år etter at det siste autovernet i cortenstål ble satt opp, har Vegdirektoratet kommet til en annen konklusjon.
Sjefingeniør Otto Kleppe i Vegdirektoratets bruseksjon sier til dinside.no at det har nedlagt forbud mot materialet. Langs prøvestrekningen er det flere steder funnet sporadiske hull.
- Særlig fra lokalt hold har det vært stor tro på prosjektet. Vi hadde imidlertid fått så mange meldinger fra utlandet, om at materialet ruster raskere enn først antatt. Prosjektet har ikke vært særlig bra, sier Kleppe til dinside.no.
Også Nasjonale turistveger, som har brukt materialet mye, forteller om varierende erfaring med cortenstål.