Et av forsvarets Hercules fly under vinterforhold på Rena flyplass.
Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret
Starter opp store ombygginger ved Rena militære flyplass
Forsvaret har lyst ut oppdraget med en omfattende ombygging av sideterrenget på Landørkje militære flyplass på Rena. Kontrakten omfatter også opsjon på asfaltlegging, produksjon av steinmasser og ombygging av veier.
Rena flyplass, Landsørkje ligger rundt fire kilometer nord for Rena leir i Åmot kommune i Innlandet. Rullebanen er i dag 1300 meter lang.
Prosjektleder i Forsvarsbygg, Helge H. Indseth, forteller til Byggeindustrien at kontrakten som nå er lyst ut ikke innebærer noen forlengelse av rullebanen, slik det har vært snakk om en tid.
– Oppdraget det er snakk er en ombygging av sideterrenget rundt flyplassen, slik at den skal tilfredsstille sikkerhetskravene som gjelder for militære flyplasser. Det er altså kun sideterrenget som skal bygges om, og arbeidene vil ikke berøre selve flystripa, sier Indseth.
Forsvarsbygg har selv estimert kontrakten til å ha en verdi på inntil 50 millioner kroner.
Område på 94 000 kvardatmeter
Totalt er det et område på ca. 8 500 kvadratmeter som skal masseutskiftes for å oppnå tilstrekkelig bæreevne innenfor sikkerhetssonen for flystripen.
I tillegg skal det gjøres større terrengendringer innenfor en anleggsflate på hele 94 000 kvardatmeter for å sikre lettere drift og utjevning av sideterrenget.
Terrengendringene består i hovedsak av avtaking av vekstjordlaget som lagres i ranker, oppfylling med stedlige masser, og tilbakeføring av vekstjordlaget, heter det i utlysingen av oppdraget.
Det skal graves, flyttes og fylles tilbake rundt 21.500 kubikkmeter med stedlige masser, samt tas av, rankes og tilbakeføres cirka 22.000 kubikkmeter med vekstjord.
Også nye veier skal bygges
Det skal også etableres cirka 2.300 meter med interne beredskapsveger og adkomster til og fra flystripen samt parkeringsplasser.
Det vil være behov for masseflytting internt på de forskjellige delfeltene, men også imellom dem, på grunn av den overordnede massebalansen på anlegget.
Det vil foregå anleggsarbeid i andre entrepriser samtidig, som må hensyntas i planleggingen og utførelsen av denne entreprisen. Det er også restriksjoner i forhold til kjøring og massetransport på selve flystripen.
For elektro skal det etableres et infrastrukturanlegg med trekkerør og trekkekummer for 400V og IKT til utstyr som master med belysning, vindpølser, elektriske porter, varmekabler, etc.
Lang liste med opsjoner
For entreprenøren som får dette oppdraget, kan det bli en omfattende jobb siden lista over opsjoner er både lang og omfangsrik:
• Opsjon 1: Asfaltering av ca. 10 000 m2 beredskapsveg ved flyplassen.
• Opsjon 2: Uttak av ca. 31 000 m3 fjell for produksjon av kvalitetsmasser med Storhaugen masseuttak, ca. 9 km unna.
• Opsjon 3: Utvendige arbeider med infrastruktur elektro
• Opsjon 4: Etablering av ca. 650 m ny adkomstveg til flyplassen fra hovedadkomsten på vestsiden av Ygla.
• Opsjon 5: Asfaltering av adkomstvegen i opsjon 4, ca. 5 500 m2.
• Opsjon 6: 650 m nytt viltgjerde med tilhørende veg langs Ygla.
• Opsjon 7: Oppgradering av hovedadkomst fra fylkesveg 2188 Øgle-Vikenveien til flyplassen, ca. 750 m.
• Opsjon 8: Asfaltering av oppgradert hovedadkomst, ca. 6 000 m2.
• Opsjon 9: Innkjøp av eksterne kvalitetsmasser for bruk på anlegget, ca. 17 000 m3.
• Opsjon 10: Oppfylling felt 1C.
Frist for å gi tilbud på oppdraget på Rena er satt til 22. august.