Hæhre klar for Toventunnelen
Julaften utløp klagefristen rundt tilbudsinnleveringen på Toventunnelen. Dermed er det klart at Hæhre Entreprenør får jobben.
Dette melder Våre Veger.
Det var åtte entreprenører ønsket å bygge Toventunnelen, parsellen Brattlia – Leirosen i utbyggingsprosjektet rv. 78 Holand – Leirosen. Hæhre Entreprenør leverte det laveste tilbudet med 579,2 millioner kroner.
Toventunnelen er nå også behandlet i alle instanser etter at Stortinget gjorde sitt vedtak 10. desember 2009.
- Etter at tildelingsbrev er gått ut og klagefristen er utløpt regner vi med å kunne signere kontrakten med entreprenøren like over nyttår, sier byggeleder Steinar Livik til vegvesen.no. Byggestart kan bli like etterpå.
Parsellen Brattlia – Leirosen er første del av utbyggingsprosjektet rv. 78 Holand – Leirosen i Vegpakke Helgelands fase 1.
Kontraktsarbeidene som lyses ut nå omfatter:
- Alle arbeider med Toventunnelen unntatt elektroarbeider.
- Bygging av 850 meter veg på østsiden av Toventunnelen.
- Bygging av 2130 meter veg på vestsiden av Toventunnelen.
- Bygging av portaler i hver ende av Toventunnelen.
- Bygging av Leirelva bru, 40 meter lang stålbjelkebru.
- Bygging av Ranelva bru, 66 meter lang stålbjelkebru i tre spenn.
- Bygging av tre kulverter for å etablere planfri kryssinger av ny rv. 78
med fv. 241, fv. 217 og jordbrukskulvert.
Noen fakta
• Vegbredde for veg i dagen: 2 x 2,75 meter. I tillegg blir det asfaltert vegskulder på begge sider med 0,5 m bredde.
• Toventunnelen er planlagt til 10 660 meter. Vegbredde i tunnel er 2 x 3,25 m og en skulder på 0,25 m på hver side. I tillegg etableres det sideareal på 0,75 m på hver side.
• Tunnelen blir drevet fra både Drevja og Leirfjord for å overholde byggetiden.
• Tillatt høyde for kjøretøy blir 4,60 meter
• Forventet oppstart forutsatt positivt Stortingsvedtak: vinter 2010.
• Ferdigstillelse 1. oktober 2013. Det vil da gjenstå en del arbeider med Toventunnelen, og annen entreprise som omfatter elektroarbeider igangsettes.