Klarsignal for mer firefeltsvei i Vestfold

Byggingen av firefelts E18 mellom Gulli og Langåker i Vestfold starter sommeren 2011.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Kostnaden er beregnet til 2,6 milliarder kroner, hvor en tredel er statlige midler og resten skal finansieres ved hjelp av bompenger, skriver Østlands-Postens nettutgave. Strekningen skal stå ferdig i 2014.

Saken legges fram i statsråd fredag, men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) kunne allerede fredag morgen offentliggjøre nyheten på en pressekonferanse i Tønsberg.

Den nye veien skal bygges mellom Gulli, nord i Tønsberg kommune, og Langåker i Sandefjord, rett ved grensa til Larvik kommune. Strekningen med dagens vei er drøyt 2,5 mil.

På Vegvesenet sine nettsider står det følgende fakta om prosjektet:

Lengde: Ca. 24 kilometer

Bredde: 26 meter med midtdeler og vegskuldre

Fartsgrense: 100 km/t

Kryssområder: Planskilte kryss nr. 36 Ås, nr 37 Aulerød, nr 38 Hesby, nr 39 Borge, nr. 40 Tassebekk, nr 41 Fokserød og nr. 42 Nattvall

Bruer: 11 langsgående bruer, den lengste er Gjennestadbrua, 209 meter.

Seks langsgående bruer skal rehabiliteres. Tre langsgående bruer skal rives og bygges nye.

Eksisterende overgangsbruer i Tønsberg og Stokke beholdes, mens de eksisterende overgangsbruene i Sandefjord rives og erstattes med nye. I tillegg bygges en ny gang-/sykkelbru ved Fokserød.

Eksisterende kulverter vil i utgangspunktet bli forlenget eller erstattet, men noen kulverter vil bli fjernet, da atkomst vil bli ivaretatt fra annet vegnett. I tillegg bygges en ny gang-/sykkelkulvert under Bispeveien.

Det er miljøtunneler fem steder med to løp. Den lengste er ved Natvall, 210 meter.

Powered by Labrador CMS