Håper på byggestart i 2013

Statens vegvesen håper de kan starte byggingen av E39 Svegatjørn - Rådal i 2013.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Prosjektleder Arne Eltvik puster ut etter lange dager med beregning av kostnader på milliardprosjektet som skal gå fra Svegatjørn i Os til Rådal i Bergen.

- Vi holder på med en del endringer på den tidligere vedtatte reguleringsplanen for prosjektet, og i denne prosessen hører det med en høringsrunde. Da skal vi ha møter med publikum, og da er det veldig greit å ha en brosjyre som gir god informasjon om hvordan vegsystemet vil se ut i 2018, sier Eltvik.

Før sommeren regner Vegvesenet med at de reviderte planene er vedtatt politisk både i Bergen og Os.

- Dette håper jeg blir siste gang, og går det vår vei kan saken behandles i Stortinget våren 2013. Da kan første spadestikk på ny E39 settes i jorden samme året. Vi har også gjort klart konkurransemateriellet og vil være klar til å lyse ut anbudet så fort vi har fått klarsignal fra Stortinget, sier Eltvik.

- Den lengste tunnelen er på ni kilometer og går mellom Rådal og Endelausmarka i Os. Det er Søråstunnelen (i retning Os) og Råtunnelen (i retning Flesland) som får størst innvirkning på trafikkbildet i Fana, selv om den nye vegen også avlaster dagens E39 fra Nesttun til Os for trafikk, sier han.

- Vi ser at prosjektet vil skape en god trafikkavvikling for de som kjører inn i tunnelene mot flyplassen eller Os, men det vil fortsatt være mye trafikk på Fanavegen forbi Lagunen og Flyplassvegen fra Rådal til Skeievatn. Dette fordi det er stor aktivitet i området og at det er planer om videre utbyggingen av boliger og næring i dette området, sier Eltvik.

Fra Svegatjørn i Os til Nordås er det om lag 15 km. Ved å kjøre i 80 km/t vil dette ta 12 minutter. Så noe tid vil trafikantene spare.

Nå arbeides det parallelt med å finne et egnet sted til steinoverskuddet på ca. 1,5 millioner kubikkmeter. Prosjektet fikk en utfordring da massene ikke lenger kan leveres til Avinor på Flesland.

Powered by Labrador CMS