Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF. Foto: Nicolas Tourrenc
RIF: For passiv satsing på infrastruktur
Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) mener regjeringen gjør for lite for å sikre Norges kritiske infrastruktur. – Selv om statsbudsjettet for 2025 inneholder økte midler til vedlikehold av veier og jernbane, er det ikke nok, mener RIF.
– De prøver kanskje
å sminke det med små økninger her og der, men det er langt fra nok.
Norge står overfor store utfordringer, og vi må investere tungt nå for å unngå
større problemer senere. Slik budsjettet ser ut nå, er det fortsatt altfor
passivt, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF, i en
pressemelding.
RIF forventer nå at Stortinget tar grep og prioriterer tre
kritiske områder: veier, jernbane og oppgradering av offentlige bygg.
– Dette er avgjørende for å sikre Norges beredskap, trygge
innbyggerne og nå klimamålene, sier Hansteen videre.
RIF peker på at deres State of the Nation-rapport fra
2021 viser at Norges infrastruktur, inkludert veier, jernbane, skoler, sykehus
og forsvarsbygg, har et oppgraderingsbehov på 3.200 milliarder kroner.
– Når vi lanserer en ny rapport neste år, forventer vi å se
at statsbudsjettet følger opp behovene i Nasjonal Transportplan og andre
kritiske områder. Dette kan ikke
utsettes lenger. Regjeringen skriver selv i budsjettdokumentet at bevilgningen
til riksveier er mindre enn det som trengs for å opprettholde funksjonaliteten,
og at etterslepet på jernbanen vil fortsette å vokse. Det som er ekstra ille, er
at jernbanen får nullvekst i sine rammer, som i praksis betyr et kutt på en
milliard kroner på grunn av prisstigningen. Det viser tydelig hvor lite som
gjøres for å ta igjen forfallet, utdyper Hansteen.
– Billigere å forebygge enn å reparere
Hun visere til at solide veier og jernbane er selve
livsnerven i samfunnet.
– De sørger for at folk kommer seg på jobb, at ambulanser
rekker frem i tide, at barn trygt kan komme til skolen, og at varer når
markedet. Uten denne infrastrukturen lammer vi ikke bare næringslivet, men
svekker også vårt forsvar og beredskap, sier Hansteen.
Hun fremhever at den kommende totalberedskapsmeldingen, som
statsministeren har varslet til Stortinget i høst, må innebære en betydelig
satsing på samferdsel.
– De siste årenes ekstremvær, brukollapsen på Dovrebanen og
avsporingen på Ofotbanen, viser hvor alvorlig situasjonen er. Stortinget må
bevilge nok midler til å møte disse utfordringene. Vi må forebygge, ikke bare
reparere. For hver dag vi venter, øker kostnadene og risikoen for alvorlige
hendelser. For hver krone vi investerer nå, sparer vi store summer på sikt.
Virkeligheten er at vi ikke tar vare på det vi har, at vi ikke utbedrer der vi
kan, og at vi ikke bygger nytt selv der vi må. Stortinget å sørge for nok
midler til nødvendige investeringer. Vi har ingen tid å miste, sier Hansteen.
RIF er også kritiske til regjeringens manglende satsing på
energieffektivisering av offentlige bygg.
– Norge står midt i en dobbel krise: klimakrise og
kraftkrise. Forfallet i offentlige bygg er enormt, særlig i kommunene. De 28
millioner kvadratmeterne med kommunale bygg må oppgraderes og
energieffektiviseres. Her ligger et enormt potensial for å kutte utslipp. Det er både smart økonomisk og bra for
klimaet å handle nå, men det krever en sterkere kommuneøkonomi og en mye større
satsing på energieffektivisering enn det regjeringen foreslår. Det som er lagt
på bordet, er rett og slett for dårlig, sier Hansteen.
Vil bruke over 240 år på flom- og skredforebygging
RIF viser til at kommunene også trenger mer ressurser til å investere i
nødvendige klimatilpasningstiltak som flom- og skredsikring.
– Dette er helt avgjørende for å beskytte både lokalsamfunn
og kritisk infrastruktur. Det er en investering i fremtiden som både sparer
penger og sikrer tryggheten til innbyggerne, sier Hansteen
– Regjeringen
foreslår en økning på skarve 21 millioner kroner til flom- og skredforebygging,
samtidig som 100 millioner kuttes fra krise- og hastetiltak. Dette betyr langt
mindre penger til forebygging og klimasikring enn i fjor og sender feil
signaler når behovet er større enn noen gang. NVE har tidligere dokumentert at det trengs hele 85 milliarder for
å sikre hus og hjem mot flom og skred. Med et budsjett på bare 353 millioner,
er vi milevis unna målet. Med et etterslep på 85 milliarder kroner, vil det ta 240
år å dekke behovet. Budsjettet er rett og slett alvorlig underfinansiert. Når
regjeringen i tillegg kutter klimatilpasningstiltak i kommunene med nesten 40
prosent, fra 283 til 173 millioner, blir dette budsjettet pinlig svakt,
avslutter Hansteen.