– I sum vil jeg si at dette er et budsjett for å lappe hull, men ikke et varig løft for bedre veier i landet vårt, sier administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund.

– Tapte muligheter for tryggere veier

Statsbudsjettet for 2025 er ifølge administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) en tapt mulighet for tryggere veier.

Publisert Sist oppdatert

– Ifølge Riksrevisjonen dør 30 personer hvert år i trafikken på grunn av dårlige veier. Regjeringen skriver nå i sitt eget budsjett at de ligger 450 millioner bak det behov som de selv mener må til for å opprettholde riksveienes funksjon, skriver MEF i en pressemelding.

– Et budsjett for å lappe hull

– Regjeringen har brukt hele høsten på å framsnakke sitt eget veibudsjett. Det er selvsagt hyggelig med mer til riksvei og fylkesvei, men bevilgningene er for lave. I sum vil jeg si at dette er et budsjett for å lappe hull, men ikke et varig løft for bedre veier i landet vårt, sier Brodtkorb.

– Kun el-maskiner blir belønnet

Hun er også kritisk til hvordan man velger å vekte klima i anleggskontraktene.

– Anleggsbransjen er pålagt å vekte klima 30 prosent i alle kontrakter. I hovedsak innebærer denne vektingen at kun el-maskiner blir belønnet. De koster altså tre ganger prisen av en dieselmaskin. I sum gjør det at det blir mindre penger for hele offentlige sektor til å ha tilstrekkelig vedlikehold, som igjen skaper trygg ferdsel på våre veier, sier Brodtkorb.

– Jeg vil gratulere samferdselsministeren med at han etter 1.090 dager i jobben, endelig har gått opp for han at elektriske anleggsmaskiner koster tre ganger så mye som dagens maskinpark. Problemet er at han fremdeles ikke forstår at han prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier, legger Brodtkorb til.

– Ønsker samferdselsministeren både satsning på el-maskiner og trygge veier, må bevilgningen økes betydelig mer, sier Julie Brodtkorb.

Powered by Labrador CMS