Stavbrekka snart rassikkret

Når arbeidet med å rassikre snøfonna Stavbrekka i fjellsida over riksveg 63 mellom Langevatn og Geiranger avsluttes i månedsskiftet august/september, er halvparten av "problemfonna" sikret.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Rassikringa av "problemfonna" Stavbrekka er et prøve- og risikoprosjekt. Løsningene som forsøkes ut fjellet over en av de mest brukte turistrutene i Norge, har tidligere ikke vært prøvd ut her i landet. Lignende løsninger er gjort i andre deler av alpene i sentral-Europa, men med varierende resultat.

Stavbrekka er en av årsakene til at den viktige turistruta til Vestlands-Norge ikke har en fast åpningstid til sommersesongen. Snøfonna må ha gått eller den må være sikret før denne delen av riksveg 63 kan sommeråpnes. Fra reiselivet i regionen, Stranda kommune og fra reiselivspolitikere er det et stort ønske om en mer forutsigbar åpningsdato for riksveg 63 mellom Geiranger og Langevatn.

- Vi gjør det vi kan for at turistnæringa skal få en forutsigbar åpning av denne viktige turistruta, sier prosjektleder Richard Lunheim. Han understreker at rassikringa av Stavbrekka er et prøve- og risikoprosjekt.

Etter å ha montert 172 av 230 snøankre i 2005, reiv store snømengder med seg 30 - 40 snøankerene. Med noen forandringer og forbedringer i konstruksjonen, en litt annen plassering av snøankrene, overvåkning av fonna vinterstid og jevnlige målinger av snømengden, har gitt troen på at forsøksprosjektet kan lykkes stor.

- Vi kan ikke si om vi lykkes med prosjektet før vi har sett virkningene etter å ha lagt bak oss en ny og helst snørik vinter. Når prosjektet avsluttes i denne omgang skal vi ha montert 254 ankrene, og da er halvparten av Stavbrekka sikret. Lykkes vi, ser vi for oss at vi kan åpne turistruta på riksveg 63, langt tidligere enn hva vi har gjort hittil. Jeg heller ikke bort i fra at det kan bli aktuelt å sikre den siste halvparten av Stavbrekka senere, sier Richard Lunheim

Powered by Labrador CMS