Alternativ 2 gir en reiseavstand som er cirka 2 kilometer kortere mellom Hamar og Gjøvik. Avstanden mellom Gjøvik og Lillehammer er lik, og forskjellen mellom Hamar og Lillehammer er bare 0,5 kilometer. Illustrasjon: Nye Veier
Alternativ 2 gir en reiseavstand som er cirka 2 kilometer kortere mellom Hamar og Gjøvik. Avstanden mellom Gjøvik og Lillehammer er lik, og forskjellen mellom Hamar og Lillehammer er bare 0,5 kilometer. Illustrasjon: Nye Veier

To Mjøsbru-alternativer har samme kostnad - men samfunnsnytten er ulik

I forslaget til reguleringsplan for ny E6 mellom Moelv og Roterud anbefaler Nye Veier at man bør gå for det søndre alternativet for ny Mjøsbru.

Publisert Sist oppdatert

Nye Veier har nå er sendt ut detaljreguleringsplanen for ny E6 mellom Moelv og Roterud på offentlig høring. Planen inneholder to alternative løsningsforslag på hvor den nye Mjøsbrua skal plasseres. Hovedforskjellen mellom alternativene er traséen for kryssing av Mjøsa og plassering av krysset mellom E6 og riksveg 4. Fra Fremstadodden og nordover er alternativene like.

Fristen for å komme med merknader til planforslaget er 19. september 2024.

Alternativ 1 (nordre): Ny bru ved den gamle

Alternativ 1 (nordre) starter like etter Moelvkrysset og følger samme trasé som dagens E6 gjennom Moelv. En ny løsmassetunnel, kalt Moelvtunnelen, vil bli bygget ved boligområdet på Putten. Arealet oppå tunnelen vil bli brukt til å skape en bedre forbindelse mellom Moelv sentrum og Mjøsa. Tunnelen vil gi direkte forbindelse ned mot Skibladnerbrygga og Moelv småbåthavn, noe som gjør det enklere og raskere for innbyggere og besøkende å komme seg til vannet.

Den nye Mjøsbrua for E6 vil ligge omtrent 50 meter sør for den eksisterende Mjøsbrua. Strekningen fra Kastbakkvegen og over dagens Mjøsbru blir bevart og omgjort til en vei for myke trafikanter og saktegående trafikk.

Dette vil gi bedre trafikkflyt på ny E6, samtidig som det gir trygge og tilpassede løsninger for gående, syklende og saktegående trafikk, sier Nye Veier i planforslaget.

I alternativ 1 ligger den nye Mjøsbrua for E6 omtrent 50 meter sør for den eksisterende Mjøsbrua. Illustrasjon: Nye Veier
I alternativ 1 ligger den nye Mjøsbrua for E6 omtrent 50 meter sør for den eksisterende Mjøsbrua. Illustrasjon: Nye Veier

Alternativ 2 (søndre): Noe kortere bru

Alternativ 2 (søndre) følger eksisterende E6 fra Moelvkrysset, på bru over Kastbakkvegen og videre mot Møkkvika på fylling ut i Mjøsa. Dette alternativet reduserer lengden på brua, noe som senker både kostnader og CO₂-utslipp fra byggeprosjektet.

Her vil ny E6 krysse Pilegrimsleden ved Møkkvika. Etter utbyggingen vil leden bli videreført i samme trasé som før. Nye turstier blir tilrettelagt slik at gravrøysene fortsatt er tilgjengelige etter at veien er ferdigbygd.

I alternativ 2 (søndre) er krysset mellom E6 og rv. 4 planlagt ved Skulhusodden. På samme måte som i alternativ 1 (nordre), er også dette krysset utformet for å gi sikker og god trafikkflyt både på E6 og rv. 4.

Sør for krysset etableres en ny rundkjøring for å koble motorveien med lokalveinettet. For å gi plass til det nye krysset tas store deler av Skulhusberget ut, og steinmassene herfra skal brukes andre steder i veiutbyggingen.

Her er de to alternative kryssingstendene for ny Mjøsbru på E6.
Her er de to alternative kryssingstendene for ny Mjøsbru på E6.

De to foreslåtte alternativene for ny E6 har fire kjørefelt, fartsgrense på 100 km/t og planskilte kryss med riksvei 4. De har en kapasitetsreserve som er stor nok til å håndtere framtidig trafikkvekst, inkludert trafikkveksten som følge av et nytt sykehus i Moelv. Begge alternativer vil derfor sikre en god trafikkflyt og forutsigbar framkommelighet for bil- og busstrafikk fram mot 2050, skriver Nye Veier.

Korteste vei er mest lønnsomt

I arbeidet med de to alternative traseene har Nye Veier søkt etter løsninger som gir høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet og reduserer belastningen på natur, klima og miljø.

– Begge alternativene har omtrent samme kostnad, men utredningene viser at alternativ 2 gir størst samfunnsøkonomisk nytte, sier Nye Veiers prosjektleder for E6 Moelv – Roterud, Harald Monsen.

Nye Veiers prosjektleder for E6 Moelv – Roterud, Harald Monsen. Foto: Nye Veier
Nye Veiers prosjektleder for E6 Moelv – Roterud, Harald Monsen.

Alternativ 2 gir en reiseavstand som er cirka 2 kilometer kortere mellom Hamar og Gjøvik. Avstanden mellom Gjøvik og Lillehammer er lik, og forskjellen mellom Hamar og Lillehammer er bare 0,5 kilometer. Kortere vei betyr redusert reisetid, lavere reisekostnader og bedre fremkommelighet for bilister og godstransport, samtidig som det er bedre for miljøet.

– Derfor anbefaler vi i Nye Veier alternativ 2, som er det søndre alternativet, forklarer Harald Monsen.

Powered by Labrador CMS