Inngangen til i sidetunnelen på E39 Rogfast - E13 Arsvågen i Rogaland.

Trenger ny kvalitetssikring for Rogfast

E39 Rogfast, som skal krysse Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger, må gjennom ny KS2-utredning, og tidligst mulige anleggsstart er da trolig ikke før årsskiftet 2021/2022.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

Det skrier Stavanger Aftenblad i en artikkel på sine nettsider.

Aftenbladet skriver denne uken at toppledelsen i Statens vegvesen ennå ikke har levert den endelige innstillingen om Rogfast-prosjektet, som Samferdselsdepartementet og Stortinget skal behandle. Når den endelige innstillingen kommer, må den sendes videre til etterkontroll hos eksterne konsulenter i en KS2-rapport. Dette betyr at det tidligst ligger an til å bli en avklaring i revidert statsbudsjett i mai 2021. Hvis Rogfast får klarsignal til utlysning av anbud, kan det da bli byggestart rundt årsskiftet 2021/22, skriver Aftenbladet.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skal ikke ha svart for å bekrefte opplysningene til avisen, men utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen bekrefter at det blir ny KS2, heter det i artikkelen.

Hvis ikke Rogfast åpnes innen 2030, må Boknafjord-sambandet utlyses på nytt anbud, skriver Aftenbladet.

Vedtatt styringsramme og kostnadsramme for prosjektet er beregnet til henholdsvis 18,6 og 20,8 milliarder 2020-kroner. I en bygg.no-artikkel fra april kommer det frem at Statens vegvesen funnet rom for kutt og optimalisering for tre milliarder kroner, og den nåværende prognosen fra vegvesenet er på 22 milliarder kroner.

Powered by Labrador CMS