Flåten er 50 m på sitt bredeste, og det er derfor viktig at man er oppmerksom på at det er dykkere i arbeid. Dykkere benytter dykkerflagg. Bilde: Keller
Undersøker grunnen for å bygge firefeltsbrua over Mjøsa
Det er det søndre alternativet som undersøkes nærmere denne sommeren, siden man har nok data om grunnforholdene for det nordre alternativet fra utbyggingen av eksisterende bru, opplyser Nye Veier.
Siden isen la seg tidlig sør for Mjøsbrua sist vinter, fikk ikke Nye Veier gjennomført alle pelingene som planlagt der grunnforholdene for den nye Mjøsbrua på E6 skal kartlegges grundig. Denne sommeren skal det derfor gjøres en rekke prøvepelinger utenfor Moelv.
Annonse
– Vi har så langt rammet to av totalt fem peler. Fra disse har vi allerede klart å hente ut verdifull informasjon om blant annet bæreevne, friksjon og grunnforhold for de pelene som er satt i Mjøsa. Vi har også gjennomført en rekke miljøtester relatert til støy, både under og over vann. Resultatene fra disse testene er så langt positive, men det er viktig å få rammet ned alle fem peler for å få sikre et så solid og grundig grunnlag som mulig, sier prosjektsjef for Innlandet, Steinar Fretheim i Nye Veier.
– Kunnskapen vi samler fra prøvepelingen vil være en viktig del av grunnlaget for planleggingen og prosjekteringen av den nye firefeltsbrua fra Moelv til Biri, sier prosjektsjef for Innlandet, Steinar Fretheim i Nye Veier, sier han i en pressemelding fra Nye Veier.
Cowi er engasjert som rådgiver på denne delen av prosjektet, mens Keller er entreprenørselskapet som l gjennomfører selve prøvepelingen.
Kran på 400 tonn og en tårnhøyde på 100 meter
Flåten som brukes, utstyrt med kran og annet nødvendig utstyr skal nå taues fra Tangenvika til Moelv ved hjelp av en slepebåt.
Det er tre peler på tre forskjellige steder som skal rammes ned til antatt riktig nivå i sjøbunnen. Mellom hver pel vil det være nødvendig å flytte lekteren, rigge utstyret på nytt, og klargjøre den neste pelen. Dykkere vil også være i aksjon i forbindelse med etterramming og kappe pelene etter at prøvepelingen er fullført.
Siden pelearbeidene skal foregå med tungt utstyr fra flåte, vil sikkerheten til mannskapet om bord på flåten følges nøye.
Bildet viser ca hvor de fem pelene skal rammes. Mellom hver pel vil det også være behov for å flytte lekter, rigge til utstyr og klargjøre for ny pel.
– Vi snakker om store dimensjoner her. Hver enkelt pel som brukes er over 100 meter lang og veier 100 tonn. Kranen på flåten veier 400 tonn og har en tårnhøyde på over 100 meter. Vi har også dykkere som utfører arbeid underveis. Sikkerheten til disse dykkerne og resten av personellet om bord på flåten er vår høyeste prioritet, sier Fretheim.