Onsdag startet kartleggingen av skadene ekstremværet Hans forårsaket her på Randklev bru i Gudbrandsdalslågen i Ringebu. Foto: Steinar Slåtto, Øst-Riv
Onsdag startet kartleggingen av skadene ekstremværet Hans forårsaket her på Randklev bru i Gudbrandsdalslågen i Ringebu.

Undersøker skadeomfanget på Randklev bru – har hyret inn Øst-Riv og Rambøll

Bane Nor har startet arbeidet med å undersøke skadeomfanget på Randklev bru samt at de er i gang med forberedelsene til å løfte bruelementene på land.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Arbeidet med å undersøke skadeomfanget på Randklev bru gikk i gang onsdag denne uka med båt og ekkolodd som skannet elvebunnen, brufundamentene og brukarene. Torsdag startet arbeidet med å analysere dataene fra ekkoloddundersøkelene. I tillegg til å kartlegge skadene på brua, skanner vi elvebunnen for å kunne lage en hydraulisk modell, som ser på strømninger i elva, og hvordan de beveger seg. Dette gjør vi blant annet for å vurdere påvirkningen av utfyllingen vi må gjøre i elva. Denne fyllingen skal brukes som oppstillingsplass for kran for å løfte bruelementene opp, skriver Bane Nor i en pressemelding fredag.

De jobber også med grunnundersøkelser på landsiden, på begge sider av brua, der de borrer i grunnen for å kartlegge grunnforholdene slik at de kan planlegge for riktig løfteutstyr, og for å kunne etablere en adkomstvei og en riggplass for utstyret. De skal også gjøre grunnborringer i elva.

– Det planlegges og prosjekteres med tanke på å berge de to bruspennene i elva så skånsomt som mulig. Bruelementene veier 270 tonn hver. Endelig kontroll av bruas tilstand kan ikke skje før elementene er berget på land. Da vil det også bli klart om vi kan gjenbruke noe av bruspennene, skriver selskapet.

Har hyret inn Øst-Riv og Rambøll
Et av brufundamentene har også veltet og ligger i elva, og de jobber med å få oversikt over tilstanden til det andre brufundamentet.

– Vi har hyret inn entreprenøren Øst-Riv AS og rådgiveren Rambøll, som sammen med Bane Nors egne fagfolk jobber på spreng for å planlegge arbeidet med å hente ut bruelementene samt planlegge for reetablering av brua. Vi samarbeider med Statsforvalteren i Innlandet og NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) for å få jobben gjort. Dialogen har gjort det klart at det ikke er de samme vernebestemmelsene for å kunne arbeide i Gudbrandsdalslågen her, som i området der Tretten bru ble gjenoppbygd. Det vil derfor trolig ikke ta like ta like lang tid å få tillatelse til å jobbe i elva her, heter det videre i meldingen.

Jobber parallelt
– Vi jobber parallelt med å vurdere hvilken løsning vi skal velge for å gjenetablere brua over Gudbrandsdalslågen. I dette arbeidet vil vi vurdere om vi kan benytte eksisterende Randklev bru. I beste fall slipper vi å bruke tid på å produsere ny bru, sier konstituert konsernsjef i Bane Nor, Henning Bråtebæk, i meldingen.

Foto: Sigbjørn Korsgård, Bane Nor

Bane Nor viser til at de jobber med flere ulike alternativer parallelt for å raskest mulig få på plass en ny bru.

Konstituert konsernsjef Henning Bråtebæk i Bane Nor.
Konstituert konsernsjef Henning Bråtebæk i Bane Nor.

– Parallelt med oppryddingsarbeidet jobber vi med konkurransegrunnlaget for ny, permanent løsning hvis dette blir aktuelt.

– Ett av flere alternativ vi ser på er å gjenbruke dagens bru hvis vi kan, enten som en permanent løsning eller som en midlertidig løsning i påvente av en permanent løsning. Et annet alternativ er å midlertidig bruke veibrua ved siden av til jernbanebru ved å eventuelt å bygge spor på veibrua. En slik løsning krever at veibrua blir erstattet med en annen veibru, skriver selskapet.

Powered by Labrador CMS