Rune Aale-Hansen.

NKF: Trenger stødig kurs på vedlikehold avvei

SSB har lagt fram tall i dag som viser at total byggekostnadsøkning for vei har steget 1,7 prosent på et år, mens vedlikeholdskostnadene har økt 1,2 prosent. Dette omfatter både bygging, drift og vedlikehold.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel.

– Det tallene ikke sier noe om er behovet for faktisk vedlikehold. Det er i dag ingen god oversikt over dette, spesielt hva gjelder kommunale veger. Og jeg tror nok mange opplever humper og hull som helst ikke burde være der, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) i en pressemelding.

SSB har i dag lagt fram tall som viser at totale byggekostnader for vei (vei, broer, tunnel) har steget 1,7 prosent fra tredje kvartal 2018 til tredje kvartal 2019. Samtidig har drifts- og vedlikeholdskostnadene økt 1,2 prosent i samme periode.

– Man kan betrakte dette på flere måter. Om det er godt eller dårlig at det bygges mer infrastruktur, er ikke minst et politisk spørsmål. Det NKF er opptatt av i denne sammenhengen er imidlertid vedlikehold av eksisterende infrastruktur. Og tallene i dag sier ingen ting om behovet, sier Aale-Hansen.

– Det stilles en rekke kvalitetskrav til veier, broer og tunneler. Dette er til dels uoversiktlig. I tillegg er ansvaret fordelt mellom stat, fylke og kommune. Mye av hverdagstransporter både til fots, på sykkel og i bil, skjer jo på kommunale veier og fortau; og jeg tror vi er mange som vet om humper og hull rundt omkring som vi gjerne skulle vært foruten.

Powered by Labrador CMS