Vil unngå trafikkaos på Østlandet

Det forventes at befolkningen i Oslo vil stige med godt over 100 000 fram mot 2025. Dette krever en omfattende satsing på kollektiv- og næringstransport i nær fremtid, ifølge et nytt utredningsforslag.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) vil Oslo ha over 740 000 innbyggere i løpet av de nærmeste 15 årene. En utredning som er utarbeidet av Rambøll og ViaNova Plan og Trafikk understreker at behovet for en satsing på koordinering av trafikkstyring i hovedstaden blir stadig sterkere.

- Fra 2003 til 2025 ventes det en vekst i befolkning og arbeidsplasser på 20 prosent i Oslo og Akershus. I tillegg vil transportetterspørsel vokse med vel 30 prosent totalt, opplyser Kjersti Midttun i Rambøll.

Bedre trafikkregulering

Midttun er fagnettverksleder innenfor areal og transport i Rambøll, og har arbeidet med utredningen. Hun understreker behovet for en trafikkstyringsstrategi i Oslo og Akershus og påpeker et økende behov for satsing på trafikkstyring i hovedstaden og omegn. Dette gjelder spesielt for å sikre kollektivtrafikken god fremkommelighet.

- Dersom det ikke innføres tiltak som påvirker reisemiddelvalget, er det særlig antall bilturer som vil vokse fram. Trafikken bør derfor reguleres på en annen måte i årene fremover, sier Midttun.

Kollektivtrafikken må prioriteres

Hun anbefaler at det stadig voksende transportbehovet dekkes gjennom økt bruk av kollektivtrafikk. Satsingen må økes ytterligere så raskt som mulig.

- Selv om det foreligger planer for ny E18 i Vestkorridoren, ligger dette fortsatt noe fram i tid. I påvente av at det skjer må det iverksettes andre effektive tiltak. Kollektivtrafikken må prioriteres slik at den blir attraktiv for brukerne, sier hun.

- Hvilke tiltak kan iverksettes?

- Trafikkstyring kan i sin enkleste form være et trafikklys som gir prioritet til én retning eller gir bussen et fortrinn. Andre og større tiltak vil være tilrettelegging som gjør det enklere å velge kollektivt. Tilgjengelige parkeringsplasser ved terminaler og knutepunkter og tilstrekkelig informasjon på holdeplasser er gode eksempler, sier hun.

Midttun mener også at det et stort behov for å bedre vilkårene for næringstransporten, som vil påføres store kostnader som følge av forsinkelser og uforutsigbarhet.

- Hovedbudskapet er at trafikkbildet i hovedstaden og omegn vil bli stadig mer komplisert. Derfor er det viktig styrke styringen av dagens trafikk, sier hun.

Powered by Labrador CMS