Lærdalstunnelen skal oppgraderes, men nå er ulike deler av Vegvesenet uenige om sikkerhetstiltakene er gode nok. Foto: Lars Olve Hesjeda/Statens vegvesen
Lærdalstunnelen skal oppgraderes, men nå er ulike deler av Vegvesenet uenige om sikkerhetstiltakene er gode nok.

Vil ikke godkjenne planen for oppgradering av Lærdalstunnelen

Vegdirektoratet vil ikke godkjenne tiltaksplanen for oppgraderingen av Lærdalstunnelen. Tunnelen vil ikke tilfredsstille tunnelsikkerhetsforskriften etter en eventuell ombygging, på grunn av manglende rømningsveier, heter det i avslaget.

Publisert Sist oppdatert

E16 Lærdalstunnelen

Åpningsår: 2000

ÅDT 2023: 2111

Andel tungtrafikk (%): 26 %

Lengde: 24 509

Antall tunnelløp: 1

Antall branntilløp 2011-2023: 4

Fartsgrense: 80

Stigning, offisiell: 2,7

Kjørebanebredde: 2 x 3,25 (bredde mellom kantlinjer)

Fri høyde: 4,5 Tunnelprofil: T8,5

Kilde: Statens vegvesen)

Allerede i 2022 begynte Statens vegvesen med planen for hva som skal gjennomføres, og hvordan, når verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen, skal oppgraderes. I mai i fjor leverte de sin søknad om godkjenning av tiltaksplanen til Vegdirektoratet. Etter det har det vært en del korrespondanse fram og tilbake mellom myndighetssiden i Vegdirektoratet og den delen av Statens vegvesen som skal stå for oppgraderingen.

Mangler nødutganger

I sommer kom avslaget: «Søknaden kan ikke godkjennes slik den foreligger da den på ett tungtveiende punkt ikke tilfredsstiller sikkerhetsnivået gitt av forskrift om minimum sikkerhetskrav til visse vegtunneler (tunnelsikkerhetsforskriften)», heter det.

Vegdirektoratet mener altså at risikoanalysen ikke gir svar på utfordringene det er med denne spesielle tunnelen. Spesielt gjelder det trafikksikkerhetsforskriftens punkt om nødutganger, som sier at trafikantene skal kunne forlate tunnelen uten kjøretøyene sine og nå et trygt sted i tilfelle en storulykke eller en brann.

Ikke til hinder for en oppgradering

I sitt svar på søknaden sier Vegdirektoratet at manglende oppfyllelse av alle krav i tunnelsikkerhetsforskriften imidlertid ikke er til hinder for at de foreslåtte tiltakene kan gjennomføres.

«Slike tiltak vil øke trafikantenes og nødetatenes sikkerhet selv om tunnelen ikke tilfredsstiller alle krav i tunnelsikkerhetsforskriften. Det er ikke krav om å søke Vegdirektoratet ved igangsetting eller for å sette på trafikk etter gjennomføringen av slike tiltak», heter det.

Unntak må avgjøres av EU

Men Vegdirektoratet anbefaler utbyggingsavdelingen at det jobbes videre med å komme i mål med de tiltak som kreves for å tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og sier at samarbeid med ledende fagmiljøer internasjonalt kan gjøre det mulig å utvikle nye løsninger som tilfredsstiller kravene i forskriften. Også avbøtende tiltak kan være en del av dette.

«Spesielt vil vi peke på etablering av tilfluktsrom uten utgang som fører til fluktvei til det fri. Slike tilfluktsrom er i dag ikke tillatt, men Vegdirektoratet er med på to FoU-prosjekt hvor slike løsninger prøves ut på fylkesvegnettet, da vi ser at tilfluktsrom kan være et viktig kompenserende tiltak i eksisterende lange ettløpstunneler.»

Lærdalstunnelen er en del av det såkalte TENT-veinettet, og omfattes derfor av EUs tunneldirektiv. En søknad om unntak fra dette direktivet vil i så fall måtte gå fra Samferdselsdepartementet.

Planen er fortsatt oppstart i 2026

Fungerende prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, Marius Slinde, svarer følgende på spørsmål fra Byggeindustrien:

Marius Slinde er fungerende prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen.
Marius Slinde er fungerende prosjektdirektør i utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen.

– Hvilke konsekvenser får avslaget fra Vegdirektoratet for framdriftsplanen som er lagt for tunneloppgraderingen av Lærdalstunnelen?

– Vår plan er fremdeles at arbeidet med oppgraderingen av Lærdalstunnelen skal starte i 2026.

– Hva gjør dere nå for å oppfylle kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og hva er planen videre?

– Vi jobber videre med hvordan vi skal oppfylle tunnelsikkerhetsforskriften sine krav for Lærdalstunnelen. De konkrete løsningene må vi komme tilbake til.

– Er det aktuelt i gjennomføre oppgraderingen med de foreslåtte tiltakene selv om tunnelen ikke vil tilfredsstille alle krav i tunnelsikkerhetsforskriften, slik det nevnes i svaret fra Vegdirektoratet?

– Premisset for oppgraderingen av Lærdalstunnelen er at denne skal tilfredsstille kravene i tunnelsikkerhetsforskriften, og det jobber vi videre med. Vår plan er fremdeles at arbeidet med å oppgradere Lærdalstunnelen skal starte i 2026, sier Marius Slinde.

Arbeidene vil vare i fire - fem år

Oppgraderingen av den 20 år gamle Lærdalstunnelen var opprinnelig planlagt å starte i 2021. Siden har

tidspunktene blitt skjøvet på, og inntil nå har planen vært oppstart i 2025.

Trafikkavviklingen i tunnelen under anleggsarbeidene har vært gjenstand for mye diskusjon særlig lokalt, og Statens vegvesen har allerede bestemt at arbeidene skal foregår nattestid, med stengning fra ca. klokken 18 til 6 på hverdager. Dette er bakgrunnen for at tunnelarbeidene er beregnet å vare i fire til fem år.

Powered by Labrador CMS