Nå er 63 prosent av E6 Frya-Sjoa ferdig (bildekarusell)
Nå rulles det ut asfalt på E6 Frya-Sjoa for fulle mugger. – Innen snøen kommer, vil vi ha lagt 27 kilometer asfalt, sier prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.
Gigantutbyggingen Frya-Sjoa er delt i to etapper. Både for E6 Frya-Vinstra og Vinstra-Sjoa er det fullt trykk, men enkelte deler av strekningen er nærmest ferdigbygd og trer nå tydelig fram i terrenget.
63 prosent av det totale prosjektet står faktisk ferdig.
Vegprosjektet i Norge med høyest trykk
- Vi er i rute og det er gjort mye på hele den 34 kilometer lange strekningen. Innen snøen kommer vil ha lagt 27 kilometer asfalt. Dette er det veiprosjektet i Norge som har høyest trykk for tiden og i år vil vi omsette for over to milliarder kroner på prosjektet, sier han til Byggeindustrien.
Moshagen sier at arbeidene med tunnelene går bra.
- Det er Teigkampen i nord som er på kritisk linje. Det tok lenger tid for entreprenøren å drive tunnelene siden det var vann i fjellet enn entreprenøren håpet på, men tunnelarbeidene ligger nå i rute, rapporterer prosjektlederen.
Betongtrykket avtar
Betongtrykket i prosjektet vil nå etter hvert avta.
− For Frya-Vinstra ble siste storstøp gjennomført torsdag og det gjenstår nå først og fremst mindre kompletteringsarbeider. I hele prosjektet er det til nå støpt 45.000 kubikk betong til, og det er ikke så veldig mange tusen kubikk betong igjen, sier han.
Det er støpt mer betong på den nordlige delen enn den sørlige. Vinstra-Sjoa ble som kjent igangsatt senere, men hele strekningen Frya-Sjoa skal åpnes i ett i løpet av senhøsten 2016.
− Aurstad/Implenia har hatt dårligere tid enn AF Gruppen og har vært nødt til å sette inn et høyere trykk på betongarbeidene. Vi er godt fornøyd med kvaliteten på betongarbeidet som er utført i prosjektet, sier prosjektlederen.
Vegåpning i slutten av 2016
- Er det noe krangling med entreprenørene?
- Vi er ikke enige om alt, det skal godt gjøres i så store kontrakter, men jeg opplever en god dialog med entreprenørene. Vi har ikke konflikter, men det er noen mindre uenigheter, sier han.
Prosjektlederen ser nå små skjær i sjøen som kan hindre en vegåpning i slutten av 2016.
- Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde kontroll på alt, men det det har jeg ikke. Men slik det ser ut per i dag blir det vegåpning i henhold til framdriftsplanen, sier han.