Den nye prosjektsjefen for Stad skipstunnel, Harald Johnsen, flankert av utbyggingsdirektøren i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik (til venstre) og kystdirektør Einar Vik Arset. Foto: Sveinung Nedregotten / Kystverket
Disse går fra E39 til Stad skipstunnel
Stad skipstunnel får ny prosjektsjef. Han kommer fra E39-prosjektet Møreaksen, og har også med seg flere eksperter fra prosjektet.
I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens
vegvesen planlagt Møreaksen. Nå er han lånt ut til Kystverket for å være med å
bygge Stad skipstunnel, skriver Kystverket i en pressemelding.
Johnsen går inn som prosjektsjef i Kystverkets
prosjektorganisasjon, like underlagt prosjekteier, kystdirektør Einar Vik
Arset.
– Vi er på et stadium nå der vi skal styrke organisasjonen
vår før den kommende anbudsrunden og senere byggestart. Med Harald Johnsen, og
tilgangen på andre ressurser fra Statens Vegvesen, har vi fått på plass tung
tunnel- og anbudskompetanse, som vil utfylle Kystverkets egne ressurser og
komme prosjekt Stad skipstunnel til gode, sier Arset i pressemeldingen.
E39 Vik-Molde var ferdig planlagt, og ventet på startsignal
for byggestart, men ble prosjektet satt på vent da Stortinget vedtok NTP
2025-2036 i juni.
– Det var en stor skuffelse, sier Harald Inge Johnsen.
Får med prosjektlederkollega
Nå skal Johnsen bruke 35 år med tunnel- og prosjekterfaring
fra Statens vegvesen til å bygge verdens første skipstunnel. Før det skal
Kystverket velge entreprenør.
– Kystverkets prosjektorganisasjon har gjort en god jobb med
planlegging og forberedelser til anbudsutlysning. Nå utvider vi
prosjektorganisasjonen, og i fellesskap setter vi alle krefter inn for en siste
finpuss på konkurransegrunnlaget og prosessen videre for å velge den beste
entreprenøren for å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.
Johnsen tar med seg en annen ingeniørgeolog fra Vegvesenet
til skipstunnelen. Arild Gjerde har jobbet sammen med Johnsen på prosjekter i
Vegvesenet siden 2008, og var, ifølge pressemeldingen, påtenkt som
prosjektleder for den 15 kilometer lange toløpstunnelen under Romsdalsfjorden. Nå
blir han en av to prosjektledere for skipstunnelen.
Mål om 2025-oppstart
Vegvesenet låner ut deler av staben som har jobbet med
Møreaksen, blant andre geologene Anders Beitnes og Bjørn Nilsen. De har
tidligere deltatt i en ekspertgruppe for den undersjøiske
Romsdalsfjordtunnelen.
Cowi er med som rådgivende ingeniører.
I utgangspunktet skal Kystverket kjøre konkurranse med
forhandlinger for Stad skipstunnel, hvor tre til fem entreprenører går videre i
konkurransen etter prekvalifisering. Johnsen holder likevel døren åpen for at
de velger entreprenør allerede etter innledende avklaringsmøter med deltakerne
i konkurransen og første pristilbud, skriver Kystverket.
Tilbudskonferansen holdes før jul. Målet er, ifølge
pressemeldingen, å velge entreprenør sommeren eller høsten 2025.