Den nye prosjektsjefen for Stad skipstunnel, Harald Johnsen, flankert av utbyggingsdirektøren i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik (til venstre) og kystdirektør Einar Vik Arset. Foto: Sveinung Nedregotten / Kystverket

Disse går fra E39 til Stad skipstunnel

Stad skipstunnel får ny prosjektsjef. Han kommer fra E39-prosjektet Møreaksen, og har også med seg flere eksperter fra prosjektet.

Publisert

I ti år har prosjektsjef Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen planlagt Møreaksen. Nå er han lånt ut til Kystverket for å være med å bygge Stad skipstunnel, skriver Kystverket i en pressemelding.

Johnsen går inn som prosjektsjef i Kystverkets prosjektorganisasjon, like underlagt prosjekteier, kystdirektør Einar Vik Arset.

– Vi er på et stadium nå der vi skal styrke organisasjonen vår før den kommende anbudsrunden og senere byggestart. Med Harald Johnsen, og tilgangen på andre ressurser fra Statens Vegvesen, har vi fått på plass tung tunnel- og anbudskompetanse, som vil utfylle Kystverkets egne ressurser og komme prosjekt Stad skipstunnel til gode, sier Arset i pressemeldingen.

E39 Vik-Molde var ferdig planlagt, og ventet på startsignal for byggestart, men ble prosjektet satt på vent da Stortinget vedtok NTP 2025-2036 i juni.

– Det var en stor skuffelse, sier Harald Inge Johnsen.

Får med prosjektlederkollega

Nå skal Johnsen bruke 35 år med tunnel- og prosjekterfaring fra Statens vegvesen til å bygge verdens første skipstunnel. Før det skal Kystverket velge entreprenør.

– Kystverkets prosjektorganisasjon har gjort en god jobb med planlegging og forberedelser til anbudsutlysning. Nå utvider vi prosjektorganisasjonen, og i fellesskap setter vi alle krefter inn for en siste finpuss på konkurransegrunnlaget og prosessen videre for å velge den beste entreprenøren for å bygge skipstunnelen, sier Johnsen.

Johnsen tar med seg en annen ingeniørgeolog fra Vegvesenet til skipstunnelen. Arild Gjerde har jobbet sammen med Johnsen på prosjekter i Vegvesenet siden 2008, og var, ifølge pressemeldingen, påtenkt som prosjektleder for den 15 kilometer lange toløpstunnelen under Romsdalsfjorden. Nå blir han en av to prosjektledere for skipstunnelen.

Mål om 2025-oppstart

Vegvesenet låner ut deler av staben som har jobbet med Møreaksen, blant andre geologene Anders Beitnes og Bjørn Nilsen. De har tidligere deltatt i en ekspertgruppe for den undersjøiske Romsdalsfjordtunnelen.

Cowi er med som rådgivende ingeniører.

I utgangspunktet skal Kystverket kjøre konkurranse med forhandlinger for Stad skipstunnel, hvor tre til fem entreprenører går videre i konkurransen etter prekvalifisering. Johnsen holder likevel døren åpen for at de velger entreprenør allerede etter innledende avklaringsmøter med deltakerne i konkurransen og første pristilbud, skriver Kystverket.

Tilbudskonferansen holdes før jul. Målet er, ifølge pressemeldingen, å velge entreprenør sommeren eller høsten 2025.

 

Powered by Labrador CMS