Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (fra venstre) i Byggeplassen med Frode Aga og Christian Aarhus. Foto: Sindre Sverdrup Strand

Podkast: Slik er statsrådens tanker bak budsjettmilliardene

Samferdselsminsiter Jon-Ivar Nygård (Ap) beskriver statsbudsjettet som en historisk satsing på samferdsel. I podkasten Byggeplassen snakker han om hva som er tanken bak de 96,1 milliardene som er satt av til samferdselssektoren. 

Publisert

– Jeg har lagt fram en historisk satsing på samferdsel i statsbudsjettet i dag. Det er nå 96,1 milliarder kroner som er totalen på budsjettet, og så er det en tydelig profil på at vi nå bruker penger på drift og vedlikehold, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i podkasten Byggeplassen.

Statsråden, som gjestet podkasten få timer etter at budsjettet ble presentert, peker på at regjeringen vil øke bevilgningene for drift og vedlikehold av riksveinettet med 1,1 milliarder kroner, til 10,8 milliarder.

Han trekker også frem jernbanen som får 12,1 milliarder kroner i drift, vedlikehold og fornying av jernbanenettet. 

– Og så starter vi Norges største samferdselsprosjekt i moderne tid, nemlig Arna-Stanghelle, i dette statsbudsjettet. Det samme gjør vi også med et annet viktig prosjekt i Nord-Norge, i Finnmark med E45 Kløfta, sier Nygård når han oppsummerer det han selv kaller « overskrifter i dette statsbudsjettet».

Nygård kommer også innom klimakrav i offentlige anbud og regjeringens mål i Grønn bok. Regjeringen varslet at de ville utrede forbud av salg av nye anleggsmaskiner med forbrenningsmotorer innen 2035. 

I podkasten får Nygård spørsmål om hvor realistisk et slikt forbud er.

– Veldig godt spørsmål. Jeg tror ingen av oss nå klarer å si veldig presist hvordan den teknologiutviklingen går, sier Nygård. 

Samtidig viser han til at han nylig besøkte Volvo i Gøteborg der optimismen rundt el-maskiner er stor. 

– De mente jo at det allerede var modent, men det tror jeg nok mange vil bestride. Det er kanskje slik at de har kommet lenger enn andre aktører, så jeg tror det ville blitt ganske stor debatt og støy hvis det hadde kommet den type krav nå. Men at vi må gå i den retningen, og i hvert fall gjøre grundige utredninger på det, det tror jeg er riktig. Og så er 2035, det er noen år til. Det er faktisk over ti år, sier han. 

Mer om dette, statsbudsjettet og regjeringens prioriteringer hører du i Byggeplassen. 

Powered by Labrador CMS