Den elektriske hjulgraveren Liebherr 916E veier 17-18 tonn og har en driftstid på 7-9 timer.
Den elektriske hjulgraveren Liebherr 916E veier 17-18 tonn og har en driftstid på 7-9 timer.

Så lenge lover Liebherr at el-maskinene går

– Alle maskiner vi leverer med nullutslipp skal minimum kjøre sju timer hver dag med normal drift.

Publisert Sist oppdatert

Det sier daglig leder Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.

Maskinimportøren viser frem den elektriske hjulgraveren Liebherr 916E under Vei og Anlegg. El-maskinen veier 17-18 tonn og har en driftstid på 7-9 timer. Også den elektriske hjullasteren Liebherr 507E på 7,5 tonn har en driftstid på 7-9 timer, ifølge Nyhaugen.

– Begge disse maskinene er tilgjengelige. Vi har solgt flere i det norske markedet, og de første leveransene vil skje etter messen, forteller han.

Under Bauma-messen i München for knappe to år siden, var Liebherr opptatt av og ikke binde seg til èn energikilde. Det samme budskapet blir gjentatt under Vei og Anlegg.

– Vi har maskiner som passer i alle markeder, og det er opp til kundene om de vil ha batterimaskiner, hydrogen, diesel eller e-fuel, sier Nyhaugen.

– Men i Norge er det batteri som gjelder?

Daglig leder Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.
Daglig leder Håkan Nyhaugen i Liebherr Norge.

– Ja, i Norge er det batterimaskiner som blir mest etterspurt, men jeg har også tro på at hydrogen vil komme mer på litt større maskiner, sier den norske Liebherr-sjefen.

– Hva tror du om el-maskinmarkedet i Norge?

– Det kommer til å øke, men hastigheten på markedsutviklingen vil bli påvirket av aktiviteten i bygg- og anlegg, og ikke minst kravene det offentlige setter til bruk av nullutslippsmaskiner. Jeg er uansett helt sikker på at det innen 2030 vil være veldig mye batterimaskiner på norske bygg- og anleggsplasser, sier Nyhaugen.

– Hvordan vil du beskrive anleggsmaskinmarkedet i Norge akkurat nå?

Jeg er litt opptatt av vi ikke skal snakke markedet for mye ned. Det er nedgang, men etter min mening er det en naturlig regulering etter flere år med opptur. Markedet svinger og det vet vi godt. Akkurat nå er det kanskje sunt og godt med en liten korrigering, sier Nyhaugen.

Han forteller at det kun er 12 år siden Liebherr Norge ble en del av det norske anleggsmaskinmarkedet. Nyhaugen er fornøyd med måten de har bygget seg opp.

Vi er offensive og har ambisjoner om vekst innen alle maskinsegmenter. Veksten vi har hatt så langt har vært sunn og grei. Vi må lære å gå før vi kan lære å løpe, og vi er veldig opptatt av at kundene skal være fornøyde fordi det er det som selger neste maskin. Vi skal med andre ord ikke pøse ut maskiner i markedet som vi ikke klarer å følge opp, understreker han.

Liebherr viser frem den elektriske hjullasteren 507E under Vei og Anlegg.
Liebherr viser frem den elektriske hjullasteren 507E under Vei og Anlegg.
Powered by Labrador CMS