Bjørnar Sønsterud, salgs- og produktsjef for Kubota i Hymax, har troen på at norske kunder vil slå til på konseptet de nå tilbyr for minigravermodellen U27.
Bjørnar Sønsterud, salgs- og produktsjef for Kubota i Hymax, har troen på at norske kunder vil slå til på konseptet de nå tilbyr for minigravermodellen U27.

Dette konseptet tror Hymax de er alene om

Eier du minigraver-modellen Kubota U27, tilbyr Hymax et nytt konsept der maskinen kan bygges om til batteridrift.

Publisert Sist oppdatert

2,7-tonns graveren Kubota U27 er en maskin Hymax har solgt mange av over flere år, men kun som standard dieselmaskin. Under Vei og Anlegg presenterer den norske Kubota-importøren et helt nytt konsept for den populære minigraver-modellen.

– Kundene kan få kjøpt en batteripakke til maskinen slik at man kan bygge om eksisterende maskin til en el-utgave, forteller Bjørnar Sønsterud, salgs- og produktsjef for Kubota i Hymax.

Han opplyser at det vil ta Hymax cirka to dager å bygge om maskinen og dermed endre energikilde.

– Poenget er at du nå kan ha én maskin som kan brukes med både diesel og batteri. Hvis du vet at du har for eksempel et halvt år eller et år med jobb der det skal være nullutslipp, så kan du bruke batteriet. Neste gang kan det være en jobb hvor diesel egner seg best, sier Sønsterud.

Han kjenner ikke til noen andre leverandører som tilbyr det samme konseptet der du har én maskin med to i ett.

– Vi har litt trua på at det finnes kunder som eier U27-maskiner og som ser verdien i et slikt konsept, sier Sønsterud.

Kubota U27 er en 20 hesters minigraver. Batteripakka som kan kjøpes til maskinen er på 20 kilowatt. Driftstiden er cirka tre timer, men Hymax understreker at det er mange faktorer som spiller inn på batterikapasiteten.

Under Vei og Anlegg er minigravermodellen U27 utstilt som el-maskin. Fra høsten kan Hymax bygge om eksisterende dieselmaskiner til batterimaskiner.
Under Vei og Anlegg er minigravermodellen U27 utstilt som el-maskin. Fra høsten kan Hymax bygge om eksisterende dieselmaskiner til batterimaskiner.

– Når vi sier tre timer så snakker vi kontinuerlig drift, understreker Sønsterud.

Maskinen lader fra 20 til 100 prosent på rundt 3,5 timer, ifølge Hymax.

Hymax har bestilt inn flere batteripakker som maskinleverandøren etter planen skal få levert til høsten.

Sønsterud sier det er litt tidlig å gå ut med pris for batteri og ombygging. Han begrunner det med at batteriene er under konstant utvikling og at de fortsatt ikke vet eksakt hvilken batteripakke maskinene vil få.

– Vi er spente på hvordan markedet vil ta imot et slikt konsept. Det finnes mange Kubota U27 ute i markedet, ikke minst hos utleieselskaper. Hvis en utleier har mange slike minigravere og ønsker flere el-maskiner i utleieparken, så tilbyr vi nå en løsning der man slipper å kjøpe helt ny maskin, sier salgs- og produktsjefen.

Powered by Labrador CMS