Rotvollhaugen bru ferdigstøpt
Alt gikk etter planen da Reinertsen fredag støpte Rotvollhaugen bru, eller brua på Leangen i Trondheim som den kalles. Det var denne brua som kollapset under forrige støp og hvor to mennesker ble drept. Nå gikk alt på skinner.
– Vi er godt fornøyd med hvordan jobben er gjort både med hensyn til kvalitet og HMS, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen.
I mai kollapset brua under støping, og to mennesker omkom.
- Det var godt å få denne støpejobben gjort etter det som skjedde for fem måneder siden. Dette er en hendelse som har gått inn på oss, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen til vegvesen.no.
Byggingen av den nye brureisen har hatt god framdrift og støpearbeidene fredag gikk veldig bra. Støpingen startet halv ni på morgenen og var ferdig ved titiden fredag kveld. Det gikk med 700 m3 betong.
Brua er en del av rv. 706 Innherredsveien som utvides til fire felt mellom Gildheim og Rotvollkrysset. Brua er planlagt åpnet for trafikk før jul.
Entreprenøren Reinertsen har satt opp den nye brureisen etter et mer velprøvd system enn den forrige. Det er solide stålbjelker som bærer denne konstruksjonen. Etter hendelsen i mai satte Statens vegvesen i verk ekstra sikkerhetstiltak og krevde at det ikke skal gå trafikk under mens støping pågår, og det skal være tredjepartskontroll av både beregning og utførelse av reisverk.
- Jeg vil gjerne berømme Reinertsen for måten man har gjennomført denne støpen på, sier regionsjef Ole Martin Woldseth i Unicon til Byggeindustrien.
Støpearbeidet startet etter morgenrushet fredag morgen. I 11 timer jobbet man sammenhengende, og 730 kubikkmeter betong ble plassert i formene.
-Vi brukte seks betongbiler som gikk i skytteltrafikk, sier Woldseth.
- Denne støpeoperasjonen var planlagt i minste detalj, og jeg vil berømme Reinertsen for det HMS-arbeidet man har lagt ned, sier han. Alle som deltok i arbeidene ble drillet på forhånd. Det gjelder også våre sjåfører, sier Woldseth.
I følge Woldseth var representantene fra Statens vegvesen meget fornøyd med den jobben som er utført.
Det var den 8. mai i år at brua kollapset under støpearbeid og hvor to mennesker mistet livet. Den ene var en tilfeldig bilfører som kjørte under brua da den fallt ned. Den andre jobbet i selskapet som hadde satt opp reisen for Reinertsen.
Denne gang stengte man all biltrafikk under støpearbeidet med de ulemper dette har hatt for folk bl a på Lade, men sikkerheten gikk foran.