Treer til Norge

RIFs State of the Nation-rapport gir norsk infrastruktur karakteren tre av fem, og uten et taktskifte er fremtidsutsiktene er dystre. (Se video)

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Her er RIFs introduksjonsfilm til State of the Nation

Vi ser helt alvorlige brister. Det er alvorlig fordi det handler om forsømmelse, sa RIF-direktør Liv Kari Skudal Hansteen da hun presenterte rapporten på Byggedagene.

- Rapporten viser at det ikke tenkes helhetlig eller langsiktig. Samferdsel er for eksempel det ene ste området hvor det har blitt utarbeidet samordnet styringsdokument i Nasjonal Transportplan. Ambisjonen i NTP henger sammen med budsjett året, men skal planlegging ha effekt må det være helhetlig.

Etterslepet er på hele 800 milliarder kroner, og vil øke til 1600 milliarder om ti år dersom utbedringstakten ikke økes. Til sammenligning kan det nevnes at det siste statsbudsjettet var på 934 milliarder kroner.

Hansteen påpeker at det er betydelige variasjoner innenfor de 11 områdene man har sett på. Områdene som skiller seg negativt ut er kommunale bygg, helsebygg, transport og vann og avløp

Kommunale bygg og helsebygg
- Det mangler ikke på politisk engasjement og vilje når nye bygg skal reises, men når bygningene er gamle er det ikke like sexy, sa RIF-styreleder og Asplan Viak-direktør Øyvind Mork.

- Vi kan ikke akseptere det. Bygg må vedlikeholdes og oppgraderes ved behov. Vi står i fare for å skape en fremtid for våre bygg som ikke er akseptabel, la han til.

I likhet med Norge har kommunale bygg og helsebygg fått karakteren tre. Hvis man ser litt på tallmaterialet i rapporten forstår man at fireren har vært ganske langt unna.

66 prosent av kommunale bygg har ikke en tilfredsstillende standard, og for helsebygg er tallet 40 prosent. Alarmerende er det også at 80 prosent av byggene ikke oppfyller en eller flere lover og forskrifter.

- State of the Nation gir i beste fall et varsku. Det lå en del forventninger i redningspakken, men de har ikke blitt innfridd. Det er en reel sjanse for at etterslepet kommer til å øke i årene fremover, sa Mork.

Rapporten trekker frem fem punkter som kan snu tendensen. Økte investeringsmidler, en nasjonal oppgraderingsplan for bygg, langsiktighet, beredskap for den demografiske utviklingen samt utrede effekten av bedre koordinering/stordriftsfordeler.

Transport
- Norge er et av landene som investerer minst i jernbane i Europa, med unntak av Albania, fortalte administrerende direktør Jan Ove Holmen i Rambøll Norge.

- Jernbanen har den verste tilstanden innen transportsektoren. Vi har gitt jernbanen karakteren to. Det betyr at anleggets forfatning truer funksjonaliteten.

Investeringsbehovet for at fremtidsutsiktene skal nå det rapporten har kalt grønn pil-nivå er enormt. 400 milliarder kroner til jernbane, 700 milliarder på fylkes- og riksveier og 11-13 milliarder på kommunale veier.

Holmen trekker frem Flytoget som et eksempel på at det går an å lykkes med både jernbaneutbyggingen og drift også i Norge.

For å rette opp den negative trenden forslår State of the Nation fem utbedringspunkter for transportsektoren. Økte rammer for drift og vedlikehold, interkommunalt samarbeid, redusere flaskehalser, øke rekrutteringen til jernbanefaget og tenke helhetlige anlegg

Vann og avløp
Norconsult-direktør John Nyheim kaller vann og avløp for en glemt sektor, og stiller spørsmålstegn ved om årsaken er så enkel at den ligger under bakken.

I likhet med transportsektoren scorer VA lavt med en toer i karakter. Et enormt ledningsnett med vann- og avløpsledninger er så dårlig at en tredjedel av alt vannet forsvinner i lekkasjer. Nettets snittalder er 34 år, og fornyelsestakten går i sneglefart. Det vil for eksempel ta 50 år å oppnå en tilfredsstillende standard på landet vannledninger.

- Det må et kraftig taktskifte til i utskiftning og fornying av gammelt ledningsnett. Tross en presset kommuneøkonomi må vi ta tak i denne utfordringen, sa Nyheim.

- Sett i gang nå
- State of the Nation viser at fremtidsutsiktene er truet på flere av de elleve områdene. De ressursene vi legger ned i dag er ikke nok for å møte behovene for at vi skal få en bærekraftig utvikling til 2020, mente Hansteen.

I korte trekk skisserer hun hva som må til for å snu utviklingen:

*Fra kortsiktig til langsiktig

*Fra kronefokus til funksjonsfokus

*Fra silotenkning til helhetlig satsning

*Behovstyrt kompetanseutvikling

- Noen områder erbedre enn andre, og disse må brukes som forbilder. State of the Nation er et kunnskapsgrunnlag, og vi håper at dette kommer til nytte. En samlet byggenæring står klare til å løfte utviklingen for rikets tilstand, sa Hansteen.

- Vi lover å komme tilbake om noen år. Da håper vi at vi ser effekten av tiltak politikerne setter i gang, for de må sette i gang nå. Fremtiden venter ikke, avsluttet hun.

Powered by Labrador CMS