Entreprenørene presses i tid på milliardanbud

Mens man bruker mange år på planlegging og beslutninger på store samferdselsprosjekter, presses entreprenørene til å regne på milliardanbud med svært korte tidsfrister. Dette er dyrt både for entreprenørene og for byggherrene. Vi vil kalle det direkte uansvarlig.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Både Statens vegvesen og Jernbaneverket har mange ganger lovet bot og bedring når det gjelder anbudspraksis, men likevel fortsetter etatene å presse entreprenørene på tid når store anbud skal regnes. Det virker som om den ene hånden ikke vet hva den andre gjør. Signalene fra toppledelsen i etatene kan umulig nå frem til de ansvarlige for de ulike prosjektene.

Dette er en sak som er tatt opp av byggenæringens organisasjoner en rekke ganger, og hver gang blir det sagt at dette skal man unngå.

Nå merker vi oss at bare en region i Statens vegvesen har tre kjempeprosjekter ute til anbudsregning og hvor anbudene skal leveres med bare noen dagers mellomrom.

Parsell FP1 Langset- Brøhaug: Innlevering fredag 11. oktober
E18 Knapstad – Retvedt: Innlevering torsdag 17. oktober
E6 Vinstra- Sjoa: Innlevering fredag 18. oktober.

Etter det vi har evne til å forstå er det ikke mulig selv for de største entreprenørene å regne på alle disse store anbudene samtidig. Hadde man hatt en rimelig frist mellom de store anbudene, la oss si en måned, ville situasjonen vært helt annerledes. Etter vår mening vil dette hastverket føre til at man får færre anbydere – og at prisen for byggherren faktisk blir høyere. Hadde man kunne regnet på alle anbudene, ville man hatt en viss forsikring om at man i alle fall fikk ett tilslag. Nå må man velge – og man må gardere seg.

Hva skjer i Jernbaneverket?
I sommer var det anleggsbefaring på Åsland i forbindelse med forberedende arbeider til kjempejobben Oslo – Ski. Anbyderne møtte 6. august med krav om innlevering av anbudet 20. august. Dette er heller ikke noe lite prosjekt. Entreprenørene ba om å få en uke ekstra anbudsregning, men det ble kontant avslått. Her hadde man ikke en dag å miste. Entreprenørene ble lovet å få et svar på hvem som skulle innstilles etter ti dager. Men hva har skjedd. Jo, ukene har gått, og for hver uke har entreprenørene fått en mail om at avgjørelsen er utsatt.

Den 27. september skrev Jernbaneverket følgende:
"JBV vil komme tilbake med mer informasjon vedrørende saksgangen for Forberedende Arbeider Åsland etter at statsbudsjettet er lagt frem 14. oktober, og hvor man da har full oversikt over bevilgningene til Follobanen."

Før det var man lovet at valg av entreprenør skulle skje 20. september med oppstart umiddelbart etter klagefrist utløp.

Nå skal vi ikke spekulere for mye, men er dette siste svaret en snubletråd fra avgående samferdselminister?

Uansett er disse eksemplene avslørende og skremmende. Denne praksisen må den nye regjeringen slå ned på.

Powered by Labrador CMS