Hæhre bekymret for rådgiverne

Albert Hæhre mener manglende kapasitet hos rådgiverne skaper utfordringer for både byggherre og entreprenør.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Fakta Tunneldagene 2011

- Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) står bak arrangementet.

- Tunneldagene har blitt arrangert to ganger tidligere (2006 og 2008).

- Årets program satte fokus på tunnelbransjens fremtidige utfordringer.

- Cirka 130 deltakere fra både byggherrer, entreprenører, leverandører og rådgivere fikk med seg en rekke spennende innlegg fra et variert spekter av forelesere.

- Kapasiteten blant rådgiverne blir en utfordring fremover. Kombinasjonen av stort tidspress og det anbudssystemet som er valgt, gjør at det blir mye klipp og lim i anbudsdokumentene. Hvis kvaliteten på anbuds- og kontraktsdokumentene er for dårlig er det negativt for både byggherre og entreprenør. I praksis blir det et fordyrende element for byggherre og det skaper dårlige resultater for entreprenørene, som veldig sjeldent får riktig betalt for å rette opp feilene som ligger i beskrivelsen, sier Albert Hæhre, styreleder i Hæhre Entreprenør.

Ketchupeffekt

Hæhre kom med denne bekymringsmeldingen i et innlegg han holdte under Tunneldagene 2011. Hæhre benyttet også anledningen til å si litt om hvordan han ser for seg markedsutviklingen og ikke minst ressurstilgangen i tiden fremover.

- Entreprenørene har nok fortsatt stor kapasitet i år, men utover i 2012 tror vi det kommer til å bli et relativt stort press på kapasiteten. Det er en del større prosjekter som dessverre er forsinket. Vi er derfor redde for at vi kan få den såkalte ketchupeffekten til neste år, sier Hæhre.

Han frykter at entreprenørene igjen vil komme opp i en situasjon der det er for mange prosjekter å regne på samtidig. Det kan medføre at mange må prioritere og dermed blir det få tilbydere, prisstigning og påfølgende kritikk fra blant annet politikere og media.

- Det å få spredd prosjektene litt mer hadde selvsagt vært en fordel, fastslår Hæhre.

Kamp om ressursene

- Utover i 2012 må vi også påregne at det blir et relativt tøft lønns- og prishopp. Vi har nå vært med på å sloss om mange harde kontrakter for å kunne beholde folkene våre i jobb. Det å gå inn i 2012 med lavt prisede kontrakter har vi lite lyst til for vi tror det fort kan bli økonomisk tungt den dagen det blir kamp om ressursene, utrykker Hæhre.

Han tror også Statens vegvesen vil få store kapasitetsproblemer fremover. Hæhre mener løsningen blir større prosjekter.

- Mitt inntrykk er at Vegvesenet omtrent har like mange i organisasjonen uansett om prosjektet er på 200 eller 800 millioner kroner. Dette betyr at det ressursmessig vil være fornuftig av Vegvesenet å gå for større kontrakter, fremholder Hæhre.

- Vi går mot større prosjekter og kortere byggetid og det vil stille enda større krav til oss som entreprenører ikke minst når det kommer til koordinering av de ulike aktivitetene, avslutter han.

Powered by Labrador CMS