Klimakutt fremskynder togsatsing

Målet om å kutte to tredeler av klimautslippene på hjemmebane står fast når klimameldingen legges fram onsdag, men de samlede målene skyves ut i tid.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Det er noe av innholdet i klimameldingen som lekket ut i løpet av tirsdag ettermiddag og kveld.

Tog prioriteres foran veibygging.

Det store stridsspørsmålet mellom Arbeiderpartiet og SV har vært hvor og hvordan de planlagte utslippskuttene skal komme.

SV skal nå ha fått gjennomslag for at to tredeler av kuttene skal tas nasjonalt, ifølge blant andre Aftenposten.

Samtidig er det klart at målet om å kutte utslippene med 30 prosent innen 2020 ikke blir nådd.

Strid om kutt
SV har slitt med å få gjennomslag for å ta størsteparten av klimakuttene på hjemmebane, fordi norske utslippskutt viser seg dyrere og mer krevende enn man la til grunn da klimaforliket ble inngått.

Alternativet var da å kjøpe klimakvoter på det internasjonale markedet for å innfri kuttkravene i forliket.

Innfører avgift
I klimameldingen legges det opp til at det innføres en CO2-avgift for oljeindustrien. Ifølge Aftenposten blir avgiften på 200 kroner per tonn CO2 fra olje- og gassvirksomheten på sokkelen.

Etter det NTB erfarer blir innretningen på klimafondet bredere enn man først så for seg. Fondet skal plasseres hos Enova, som ligger under Olje- og energidepartementet, og midlene skal både kunne brukes til «grønn» næringsutvikling og til mer tradisjonelle klimatiltak.

Samtidig ligger det an til at det kommer pålegg om utslippskutt for den kvotepliktige delen av industrien.

Etter det NTB forstår, har Senterpartiet fått gjennomslag for at skogplanting skal inngå i klimaregnskapet.

Dobbeltspor
Kollektivtransport er en av klimameldingens vinnere, etter det NTB erfarer. Satsingen er varslet å komme på bekostning av utbygging av vei.

Etter det NRK har fått vite, lover regjeringen å starte planlegging av dobbeltspor i hele InterCity-triangelet, det vil si strekningene Halden, Lillehammer, Larvik og Oslo innen 2020.

Utsatt
Klimameldingen har vært varslet og utsatt fire ganger.

Kilder NTB har snakket med sier at forhandlingene i regjeringen ble revitalisert da Bård Vegar Solhjell (SV) tok over som miljøvernminister for Erik Solheim (SV).

SV-ledelsen skal ha gjort det klart at partiet ikke ville være med på en ny rødgrønn fireårsperiode dersom de ikke fikk gjennomslag for kravet om å ta to tredeler av klimakuttene på hjemmebane. (©NTB)

Powered by Labrador CMS