MEF er dypt bekymret for manglende prioritering av infrastrukturen i samferdselssektoren og ber Stortinget om å løsne Finansdepartementets grep om investeringene i samferdselssektoren. Norsk næringsliv lider av en infrastruktur som ikke fungerer. Venting og forsinkelser koster det norske samfunnet store årlige summer. Landets konkurranseevne svekkes.
Landsmøtet konstaterer at det er stor ledig kapasitet i anleggsbransjen i dag. Men hvis det ikke legges langsiktige troverdige finansieringsplaner for å øke omfanget av investeringer og vedlikehold, vil bransjen tilpasse seg og redusere kapasiteten. Da vil det ta lang tid å bygge opp kapasiteten den dagen politikerne bestemmer seg for å øke utbyggingstakten.
Til tross for løfter om mer penger til utbygging av veger og jernbane går utviklingen altfor sent. Etterslepet på vedlikehold øker også hvert eneste år til tross for politiske løfter om det motsatte. Landsmøtet mener Finansdepartementets systematiske nedprioritering av samferdselssektoren har ødelagt infrastrukturen i jernbanen og truer med å gjøre det samme i vegsektoren. Landsmøtet mener det derfor er nødvendig å finansiere utbygging av store og viktige veg og baneprosjekter utenfor statsbudsjettet.
Alle samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjekter i NTP 2010-2019 må forseres og bygges ut raskere. Statens vegvesen og Jernbaneverket må få frihet og ansvar til å finansiere slike prosjekter utenfor de årlige budsjetter, for eksempel ved at det etableres egne statlige aksjeselskaper som skal gjennomføre denne utbyggingen.
Å løfte alle de samfunnsøkonomisk lønnsomme prosjektene ut av budsjettet og sikre disse en helhetlig finansiering, vil ytterligere styrke lønnsomheten i prosjektene. MEF mener dette vil gi mer kostnadseffektiv og rasjonell utbygging, bedre forutsigbarhet og mer veg og bane for pengene. Dette vil sikre en bedre utnyttelse av kapasiteten i anleggsbransjen.
Landsmøtet mener en helhetlig finansiering kan sikres ved å overføre finanskapital fra Statens pensjonsfond utland, til realkapital i lønnsom veg- og baneinfrastruktur, eller lånefinansiere.
En rekke europeiske land – blant annet Sverige og Østerrike – har systemer for lånefinansiering av store utbygginger av veg og jernbane. Landsmøte mener at det aldri vil komme et løft i moderniseringen av norsk infrastruktur hvis ikke myndighetene er villig til å tenke nytt.
For å få fram og synliggjort alle samfunnsøkonomisk lønnsomme veg- og baneprosjekter, mener Landsmøtet det bør opprettes et ”Teknisk beregningsutvalg for samferdselssektoren”. Et slikt utvalg bør være sammensatt av eksperter fra fagmiljøene og fra bransjen og skal anbefale overfor regjering og Storting hvilke prosjekter som skal prioriteres.