RIF kritisk til regjeringens vegtilsyn

Ifølge statsbudsjettet for neste år vil et nyopprettet vegtilsyn nå være på plass i 2012. Tilsynet skal ligge som en egen enhet under vegdirektøren.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

– RIF har lenge etterlyst et frittstående veitilsyn, men organiseringsformen ivaretar ikke behovet for uavhengighet. Blant annet hadde det vært nyttig med et 100 prosent uavhengig tilsyn i telehivsaken, sier adm. dir. i RIF Liv Kari S. Hansteen.

I statsbudsjettet legges det opp til å opprette et veitilsyn direkte under vegdirektøren i løpet av 2012 . Lokaliseringen blir Voss, og iverksettingen av tilsynet vil skje gradvis. Først ut er det statlige vegnettet, før det etter hvert også innføres tilsyn også med fylkesveger og kommunale veger.

- Denne saken kommenterte vi også på statsbudsjettet i fjor, og RIF er fortsatt svært kritisk til at prinsippet om uavhengighet ikke er blir ivaretatt med organiseringen myndighetene legger opp til, sier adm. dir. i RIF Liv Kari S. Hansteen.

Selv om Statens vegvesen har god kompetanse på området og samferdselsministeren legger vekt på en tydelig organisatorisk og styringsmessig skille mellom tilsynet og Statens vegvesen, er ikke dette godt nok.

- Et uavhengig tilsyn er et viktig grep for å unngå uheldige rolleblandinger. Krav og kontroll fra et uavhengig veitilsyn vil være en sikkerhet for at både Vegvesenet og anleggsnæringen styrker og videreutvikler sin kompetanse. Det er behov for et helt frittstående veitilsyn. På den måten legger en til rette for åpne prosesser og bedre veikvalitet, sier Hansteen. RIF mener at tilsynet må ha en tredjepartsfunksjon også i forhold til Statens Vegvesen. Mandatet må ivareta åpenhet, fagkompetanse og trafikksikkerhet og samtidig forhindre unødig byråkrati.

Forskjellen mellom en dårlig og godt vedlikeholdt vei, kan utgjøre forskjellen mellom liv og død. Rasene i fjor, skandalen i Hanekleivtunnelen i 2007 og oppstyret rundt telehiv på nyere norske vegstrekninger har gjort at RIF stadig har påpekt behovet for et uavhengig tilsyn for norsk veiinfrastruktur.

- Er godt eksempel på viktigheten av et uavhengig vegtilsyn er den omtalte telehivsaken. Samtlige partier med Kleppa i spissen har ukritisk etterlyst en ny, “bedre” og vesentlig dyrere oppbygging av veger. For å oppsummere dette kort kan man si at politikerne nå mener å vite hva som er beste praksis. De vil bygge vegene slik at det aldri kommer frost i undergrunnen. Statens Vegvesen derimot har som prinsipp å bygge vegene slik at frosten ikke gir skader på vegene. Dette er et prinsipp RIF mener ikke bør fravikes dersom vi skal utnytte de ressurser vi har til rådighet i Norge. Slik er veger bygget her med god erfaring gjennom flere tiår. De gangene vi har fått skader kan man tilbakeføre skadene til andre forhold enn dette prinsippet. Ved å grave blindt for å unngå all frost i undergrunnen, gjøres ingen vurderinger av hvor nødvendig denne utgravingen er med tanke på teleskader på vegbanen. Kort sagt kastes penger, tid, ressurser og trafikksikkerhet ut av vinduet, sier Hansteen.

- Jeg er sikker på at i en sak som denne ville et uavhengig tilsyn klart, tydelig og med uavhengig faglig tyngde fortalt politikerne at Vegvesenet gjør en meget god jobb på utforming av prinsippet for veioppbyggingen, sier hun.

Powered by Labrador CMS